Författare Ämne: Livsmedelsverket  (läst 187277 gånger)

Utloggad Christer Ledel

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 190
SV: Livsmedelsverket
« Svar #15 skrivet: 20 dec 2016, 09:35 »
Jag hittar detta i förklaringarna till honungsdirektivet från 2001
(Explanatory note on
the implementation of Council Directive 2001/110/EC relating to honey1):

IX- In the case of mixtures of honeys of different sources, is a minimum quantity
from each source mentioned necessary in order to be able to invoke Article 2, point
4(a) of Directive 2001/110/EC ?
Since Directive 2001/110/EC contains no special provisions, reference should be made to
the general provisions on the labelling of foodstuffs.

Article 2 of Directive 2000/13/EC provides that the labelling must not be such as to
mislead the buyer in particular as to the characteristics concerning ‘composition,
quantity, origin or provenance…’.

Where several sources (names of EU, non-EU countries) are shown on the label, the
quantity of each one cannot be insignificant otherwise it would mislead the consumer.

Utloggad Björn Flood

• Antal inlägg: 19
« Svar #16 skrivet: 20 dec 2016, 11:17 »
Klargörande! Tackar

Utloggad Björn Jacobson

• Antal inlägg: 1 500
« Svar #17 skrivet: 22 dec 2016, 17:27 »
Det ligger mer sanning i vad Torbjörn skriver i början av denna tråd än vad de flesta kan fatta.

Tror mej veta att Sverige-folket o Copas Honungsgrupp har arbetat med detta. Att få ändrat EU 2001/110 Artikel 2 : 4a         Som är grunden till LIVSFS 2003:10 §8
Där det är OK med en tesked EU-honung till flera ton t.ex kinahonung.= "Blandning av EU-honung och icke EU honung"

Arbetade med detta i mer än fyra år.
LRF stödde vårt arbete och vi fick mycket gott stöd av LRFs brysselkontor. Fick med mej Jordbruksverket genom Kerstin Ebbersten. Men då tog det hus i h.e. och hon på den post hon innehade inte fick verka självständigt. Fick med mej en politiker från Kinna , som jobbade ihop med Eskil Eriksson, men han blev helt plötsligt tyst.
Dåvarande  styrelsen för BF uppvaktade  Eskil Eriksson som då var jordbruksminister, men inget hände. Jag hade förut kontakt med den förra ministern Ann-Christin Nyqvist som
avvisat oss med att " det finns ett Honungsreglemente och vi ämnar inte ändra i det".En dam i regeringställning menade att det "står ju tapparna fritt att på etiketten skriva hur
stor mängd som kom från varje land"
Italalien lyckades få igenom att mängden från varje land skulle anges. De hänvisade till en bestämmelse att varje enskilt land får här bestämma vad passar dem.
Efter allt nedlagt arbete gick luften  ur mej då ett brev kom från regeringskansliet. " Vi kan inte ändra i bestämelsena för detta skulle orsaka för mycket arbete för honungstapparna.Detta papper har nu Martin Lindell ihop med 3 kg papper.
 Alltså regeringen tog parti för de få tapparna i Sverige framför alla honungkonsumenter och ingen hjälp till svenska biodlare.

Vore intressant att höra vad styrelsen hitintills gjort i detta ärende.

Jag är övertygad om att vi kan vinna detta krig. Som tidigare skrivits:  DETTA GENOM ATT BEARBETA RIKSDAGSMÄN ÖVER HELA SVERIGE så att det kommer till riksdagsbeslut.

Utloggad Thomas Henriksson

• Antal inlägg: 480
« Svar #18 skrivet: 22 dec 2016, 19:12 »
Tack för ditt inlägg Björn J!

Din berättelse styrker mig i min teori om vilken enorm jätte vi kämpar emot. Dvs emot grossisterna som tappar upp import"honungen" och handlar med denna. De har enorma ekonomiska resurser, och vill inte ha en förändrad situation.

Jag är dock även jag viss om att vi kan vinna detta "krig".  Förutom att bearbeta våra riksdagsmän och styrelsen för Bf, så tror jag även att konsumenterna är väldigt viktiga att bearbeta! Det är deras val vid honungshyllan som till viss del styr vad som säljs. Här kan vi alla hjälpas åt att på bred front slåss för vår unika och rena produkt.

God Jul!
//Thomas

Utloggad Wilhelm Ydrestål

• Antal inlägg: 197
« Svar #19 skrivet: 23 dec 2016, 03:53 »
Tack för länkar och viktig info ni skriver i frågan, mycket klargörande! Som sagt ett helt orimligt sätt att ange ursprung på, skrämmande att berörda politiker inte hanterat det bättre.

God jul!

Utloggad Björn Flood

• Antal inlägg: 19
« Svar #20 skrivet: 23 dec 2016, 20:19 »
Bra och intressant Björn J!

Torbjörns inledande påstående, ovan, andades mer än en förändrad beteckning. Lugnet kändes mig overkligt. Ungefär som när småbarnen blev tysta i en vrå. Tyvärr har, enligt Donald Trump, pengar och storlek(~/position) betydelse. Med det undrar jag om den nya lydelsen har kraft nog att gå igenom Livsmedelsverket?

Utloggad Monica Larsson

• Antal inlägg: 336
    • Honungsgården på Bjäre
« Svar #21 skrivet: 29 dec 2016, 09:26 »

Utloggad Björn Lagerman

• Antal inlägg: 263
« Svar #22 skrivet: 29 dec 2016, 15:47 »
Som vanligt inte gratis! Dock bara ca hälften av kostnad för annan certifiering typ Krav.

https://fransverige.se/foretag/faq/#avtal_och_avgift

2. Vad kostar det att använda märkningen Från Sverige?
Svenskmärkning har två avgifter för märkningen: 1) Kontrollavgift 2) Licensavgift

Kontrollavgift
Märkesanvändare ska årligen betala en kontrollavgift på 3000 kr. Vid anslutning efter 30 juni debiteras halva kontrollavgiften.

Licensavgift
För Märkesanvändare med en total omsättning över 25 miljoner kronor utgår en rörlig licensavgift. Licensavgiften utgör 0,08% av värdet av nettoförsäljningen av märkta produkter från varumärkesägaren till nästa led. Nettoomsättningen, som utgör bas för beräkningen av licensavgiften på leverantörernas varumärken, definieras enligt följande: ”Nettoomsättning är bruttoomsättningen (leverantörens listpris) korrigerad för fakturarabatter, efterfakturerade rabatter och fraktkostnader till kund. Nettoomsättningen korrigeras inte för CMA/Fast Sava (samaktiviteter med handeln)”.

Licensavgift uttas minst två gånger per år. Märkesanvändaren ska rapportera försäljning av märkta produkter (på kategorinivå) enligt formulär som Svenskmärkning tillhandahåller. De av märkesanvändarna inrapporterade uppgifterna används endast som underlag för fakturering av licensavgiften och behandlas med sekretess. Om påminnelse behöver utfärdas faktureras en påminnelseavgift samt därefter schablonavgift om underlag för licensavgift inte inkommer till Svenskmärkning efter påminnelse.
Själv har jag i år valt att komplettera min etikett med svensk flagga. Lär väl vara fri - ett tag till.

Utloggad Thomas Henriksson

• Antal inlägg: 480
« Svar #23 skrivet: 29 dec 2016, 18:59 »
Dessutom kräver de som ett minimum att man är IP Livsmedels-certifierad.Tårta på tårta på.....

Utloggad Mats Khakhar

• Antal inlägg: 304
    • Aarenlunds biodling AB
« Svar #24 skrivet: 29 dec 2016, 19:58 »
Dessutom kräver de som ett minimum att man är IP Livsmedels-certifierad.Tårta på tårta på.....

Nä, inte om du är primärproducent.
"Primärproducenter med direktförsäljning av egna oförädlade råvaror som märks med Från Sverige får i stället vara certifierade enligt EU ekologiskt, KRAV, RIP, IP Sigill Frukt & Grönt, IP Sigill Prydnadsväxter & Plantskola eller Sigill Biodling" https://fransverige.se/foretag/faq/

Finns det intresse kan BF alltid fråga organisationen om vi kan göra någon typ att "kollektivanslutning" dvs att BF betalar avgiften och rätten att använda märket blir en medlemsförmån. Förutsatt att man såklart uppfyller deras krav.

Representanter för BF har redan tidigare i år diskuterat användandet av märket vid mötet med Lrf. Då var det inte riktigt klart med vilka villkor som skulle gälla.

Utloggad Christer Ledel

« Svar #25 skrivet: 30 dec 2016, 11:57 »
Hej,

Mats,
Jag har för mig att vi är primärproducenter upp till 1 ton, däröver är det livsmedelsverksamhet. Är vi primärproducenter i båda fallen?

Björn,

I somras började Livsmedelsverket argumentera för att din och min honung inte längre skulle vara korrekt märkt. Puhs honung från Bergslagen och Lustgårdens Hallandshonung ska om jag förstått det hela rätt märkas med "Svensk honung från..." på etikettens "framsida".

Det kan vid en första anblick se helt okej ut, men jag är rädd för att vi som är små och säljer vår egenproducerade regionala honung i så fall riskerar att vilseleda våra kunder.
Är det honung från nämnd region eller är det honung från hela Sverige, som packas i vår region?

Jag tycker mig se en trend att det ska bli krångligare att vara svensk biodlare och producent av svenska ekosystemtjänster, medan Livsmedelsverket inte hittills har prövat om EU-/Icke EU-Honung kan vilseleda konsument.

Denna formulering finns i förklaringarna till honungsdirektivet:
"Where several sources (names of EU, non-EU countries) are shown on the label, the
quantity of each one cannot be insignificant otherwise it would mislead the consumer."

Gott nytt Honungsår!

Utloggad Mats Khakhar

• Antal inlägg: 304
    • Aarenlunds biodling AB
« Svar #26 skrivet: 30 dec 2016, 12:53 »

Mats,
Jag har för mig att vi är primärproducenter upp till 1 ton, däröver är det livsmedelsverksamhet. Är vi primärproducenter i båda fallen?

Rätt mig gärna om jag har fel.
Livsmedelsverket har på sin sida "Exempel på primärproduktion och primärprodukter är biodling och tillverkning av honung i anslutning till biodlingen"
Det är livsmedelsverksamhet från första burken som vi inte äter själv, men det finns ingen begränsning i omfattningen av en primärproduktion. Däremot har jag för mig att när man anmäler till länsstyrelsen kunde man anmäla att man producerade mindre än 1 ton och då var det lite lösare med kontrollen eller kraven.

Köper man in honung, slungar åt andra, smaksätter honungen eller liknande vill jag minnas att man skulle anmäla lokalen som livsmedelsanläggning och att den då skulle uppfylla de villkoren.

Utloggad Wilhelm Ydrestål

• Antal inlägg: 197
« Svar #27 skrivet: 30 dec 2016, 13:07 »
Som jag förstått det kan man inte vara både primärproducent och registrerad hos kommunen, utan då övergår hela verksamheten till den nya kontrollen hos kommunen. Har jag fel där?

Enligt livsmedelsverket:
Mindre mängder - under 1000 kg - behöver ej vara registrerad som primärproducent. (men ska följa lagen ändå!)
Över 1000 kg - registrerad primärproducent hos länsstyrelsen.
Tappar annan biodlares honung i din anläggning, eller tillverkar sammansatta produkter (ex. smaksättning) - registrerad hos kommunen.

Från livmedelsverket https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/produktion-handel-kontroll/vagledningar-kontrollhandbocker/vagledning_om_honung_150708.pdf

''En livsmedelsföretagare som tar emot honung från andra biodlare, inklusive importerad sådan och tappar honungen på burk för egen och/eller andras räkning räknas inte som en primärproducent. Samma sak gäller vid tillverkning av sammansatta produkter av honung t.ex. vid smaksättning med naturliga eller syntetiska aromer. I samtliga sådana fall ska sådana verksamheter vara registrerade hos den kommunala kontrollmyndigheten''

Håller med dig Christer, det är alltid lättare att importera livsmedel än att producera dem. En tråkig utveckling som godtar dåliga förhållanden i djurproduktion och undervärdig konsumentupplysning -så länge produkten inte kommer härifrån.

Absolut bra om vi kan diskutera en kollektivanslutning genom BF.

Ett problem som jag sett är de sammansatta produkterna, där de ska innehålla minst 75% svenska råvaror. Det finns senap som har märkningen trots att honungen kommer utifrån. De har ändrat och bytt ut till svenskt socker istället, som ju är billigare än svensk honung. Gällande sammansatta produkter ska köttråvara, äggråvara och mjölkråvara vara 100% svensk. Men honungen har de tyvärr inte brytt sig om. Detta bör vi jobba med, då ju svensk pollinering är lika viktig som betning av svenska hagmarker...

Utloggad Christer Ledel

« Svar #28 skrivet: 30 dec 2016, 18:04 »
Jag hittade idag ett gott exempel.
Vi har ingen inhemsk produktion av ris och ändå denna tydliga märkning.
Coop verkar ha gott kundfokus i detta fall.

Utloggad Christer Ledel

« Svar #29 skrivet: 19 jan 2017, 12:45 »