Som jag förstått det kan man inte vara både primärproducent och registrerad hos kommunen, utan då övergår hela verksamheten till den nya kontrollen hos kommunen. Har jag fel där?
Enligt livsmedelsverket:
Mindre mängder - under 1000 kg - behöver ej vara registrerad som primärproducent. (men ska följa lagen ändå!)
Över 1000 kg - registrerad primärproducent hos länsstyrelsen.
Tappar annan biodlares honung i din anläggning, eller tillverkar sammansatta produkter (ex. smaksättning) - registrerad hos kommunen.
Från livmedelsverket
https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/produktion-handel-kontroll/vagledningar-kontrollhandbocker/vagledning_om_honung_150708.pdf''En livsmedelsföretagare som tar emot honung från andra biodlare, inklusive importerad sådan och tappar honungen på burk för egen och/eller andras räkning räknas inte som en primärproducent. Samma sak gäller vid tillverkning av sammansatta produkter av honung t.ex. vid smaksättning med naturliga eller syntetiska aromer. I samtliga sådana fall ska sådana verksamheter vara registrerade hos den kommunala kontrollmyndigheten''
Håller med dig Christer, det är alltid lättare att importera livsmedel än att producera dem. En tråkig utveckling som godtar dåliga förhållanden i djurproduktion och undervärdig konsumentupplysning -så länge produkten inte kommer härifrån.
Absolut bra om vi kan diskutera en kollektivanslutning genom BF.
Ett problem som jag sett är de sammansatta produkterna, där de ska innehålla minst 75% svenska råvaror. Det finns senap som har märkningen trots att honungen kommer utifrån. De har ändrat och bytt ut till svenskt socker istället, som ju är billigare än svensk honung. Gällande sammansatta produkter ska köttråvara, äggråvara och mjölkråvara vara 100% svensk. Men honungen har de tyvärr inte brytt sig om. Detta bör vi jobba med, då ju svensk pollinering är lika viktig som betning av svenska hagmarker...