Författare Ämne: Flytt av kupor - Ventilation  (läst 15598 gånger)

Utloggad Hampus Lind

• Antal inlägg: 23
Flytt av kupor - Ventilation
« skrivet: 22 jul 2017, 14:07 »
Hej,

Jag har hämtat samhällen hos både hobby- och yrkesoldare och har alltid använt mig av nät i toppen under transporten. Har alltid använt mig av botten med nät (nacka-botten eps dadant/lang). Sist när jag hämtade hos yrkesodlare så hade han stängt in bina på kvällen innan och satt på nät på toppen och sen lagt på taket igen. När jag hämtade tog vi av taket och lät endast nätet ligga kvar så att säga.

Nu till min fråga.... :-) Under natten stod ju bina instängda med bara ventilation genom nätbotten i 10 timmar kanske. Varför behövs extra ventilation under transport? Mina transportstäckor är inte så värst långa, 20-30 minuter kanske.

Tack på förhand,
Hampus

Utloggad Torbjörn Eckerman

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 11
SV: Flytt av kupor - Ventilation
« Svar #1 skrivet: 22 jul 2017, 21:23 »
 Hej! Det behövs ingen toppventilation för kortare transporter, alltså under några timmar. Jag har flyttat hundratals kupor under åren med att bara täppa till flustret och sätta på en spännrem. Jag har förstås nätbottnar. Det har aldrig hänt att bina fått problem.  Men för en lång transport under varm väderlek kan det vara klokt med nät på toppen, för att inte riskera överhettning och panik hos bina.
                                                        Hälsar Torbjörn Eckerman

Utloggad David Engstad

• KRAV
  • *
  • Antal inlägg: 13
« Svar #2 skrivet: 22 jul 2017, 22:17 »
Har man vart med om att det bara är en blöt bigröt på botten så tenderar man att ha nät uppåt och vattna dom då och då. 

Utloggad Björn Lagerman

• Antal inlägg: 263
« Svar #3 skrivet: 23 jul 2017, 09:07 »
Det är stängningen som "skrämmer" bina till panik. Om de börjar brusa och alla trycker sig mot näten kan kvävning gå fort. Sedan jag upplevt just det flyttar jag med öppna fluster. Innebär visserligen att man måste vänta tills alla är hemma och flytta på icke flygtid. Om jag fattat rätt flyttar amerikanska biodlare utan att stänga men med nät över hela lasset. Någon som praktiserar det?

Utloggad Martin Nehmann

• Antal inlägg: 62
« Svar #4 skrivet: 24 jul 2017, 10:45 »
lång resa + varmt väder: nät ovanpå, även bara en liten del av ytan (som ett hål för hinkfodring), har den stora fördelen att man kan hälla på en kopp kall vatten på brusande bin. Bruset upphör inom få sekunder.

Utloggad Hampus Lind

• Antal inlägg: 23
« Svar #5 skrivet: 24 jul 2017, 19:52 »
Tack för alla svar, då har jag lite bättre koll. :-)

/H