Angående uträkningen vill jag påstå att det är mer komplicerat än så att räkna ut energin som krävs för att förånga vatten.
Kollar man hur man räknar ut förångning inser man att det är en hel del räknande och det blir många parametrar (lufttryck, luftfuktighet, temperatur, lufthastighet, mm) och i vårt fall måste flera av dessa uppskattas.
Sen kan man ju fundera på vilken verkningsgrad bikupans fläkt har – Biets vingar? Grovt sagt har mekaniska fläktar en verkningsgrad på 0,5.
För några år sedan försökta jag hitta ngt om som visade på skillnaderna av att använda högkoncentrerat foder jämfört använda lägre koncentration och hittade väldigt lite. Har även frågat Nordic Sugar (tidigare Dansico) men utan svar.
Det jag vill veta för att kunna jämföra produkterna är:
Hur mycket foder som måste ges för att få 1 kg vinterfoder i kupan?
Det enda jag har hittat är Åken Hanssons bok, ”Bin och biodling”, s 333.
Där anges att för att få 1,0 kg vinterfoder i kupan krävs:
För 50,0 % lösning krävs 1,00 kg strösocker
För 60,0 % lösning krävs 0,89 kg strösocker
För 66,7 % lösning krävs 0,83 kg strösocker
Alltså om man blandar 16,7 % -enheter mer strösocker i blandningen så sparar man 17 % strösocker. Verkar nästan för enkelt för att vara sant. Hur har Åke Hansson kommit fram till dessa tabeller?
Gäller detta samband även vid högre koncentrationer? Skulle de göra det så skulle man spara ca 15% om man använde 75% lösning istället för 60 %.
Använder LP:s pris vilket är utan moms och frakt, skillnaden blir då.
Bifor: 23,84 kg x 6,40 kr/kg = 153 kr x 1,00 = 153 kr
Strösocker: 18,00 kg x 7,85 kr/kg = 141 kr x 1,15 = 162 kr.
Stämmer detta så är strösocker 9 kr dyrare/samhälle.
Det man inte kan komma ifrån med strösockerblandning är att det krävs mer hantering. Först och främst ska man blanda den men största tiden är att fylla på foderlådan två ggr och detta kostar stora pengar (Transport och påfyllnad). Tar det 5 min per samhälle så blir kostnaden 5/60 h x 300 kr/h = 25 kr/samhälle. Jag uppskattar att tiden är i underkant.
Sen måste överlevnaden tas med i kalkylen också. Är det ngn skillnad mellan de två produkterna?
Då man utfodrar samhället så ökar äggläggningen och många larver ska matas. Då det matas larver så går det åt mycket vatten så kanske det går det åt mer socker om man har hög koncentration – Är vatteninnehållet är för lite för att föda upp larver och bina tvingas att hämta det i naturen?
Säger inte att ngt av detta stämmer vill bara resonera och visa att det finns mycket osäkerhet i detta ämne och det behövs ngn typ av vetenskaplig studie för att få reda på vad som är det bästa att använda för oss yrkesbiodlare.
//Lars