Författare Ämne: Isättika  (läst 8039 gånger)

Utloggad ola amby

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 215
Isättika
« skrivet: 23 apr 2003, 22:38 »
Hej!
För många av oss har det varit en bedrövlig vår med många förlorade samhällen. Orsaken till vinterdödligheten, eller i många fall vårdödligheten
diskuteras av många. Grundorsaken till förlusterna är säket flera, men en sak är säker. Noseman har fått en högkonjunktur.
Huskuren mot detta är ju isättika.
Då kommer funderingen om hur man skall behandla ramar och vax.
Har några tester gjorts om hur "svag" isättika man kan använda och om hur länge behandlingen skall pågå mm. ?
Jag tycker att det här ämnet kan vara värt att ventilera i det här forumet.
Hälsningar
Ola

Anders Tedeholm

• Gäst
Hur göra med lådorna?
« Svar #1 skrivet: 26 apr 2003, 11:39 »
Hej,
Jag tycker att det kan vara lämpligt att i detta sammanhang även diskutera hur nedskitade lådor desinficeras. Själv åkte jag och köpte en stor gasoltub med en blåslampa som jag använder för att flamma av lådorna, invändigt och utvändigt åtminstone där jag ser att de har skitfläckar. Jag flammar då ganska hårt, trävirket blir ofta "brynt" och ibland tillochmed bränt.  Är det en bra metod, eller finns det nån bättre? Vad kommer bina så småningom att tycka om brynt/bränt trävirke? Eller ska jag ta det lite lugnare med blåslampan?
Anders

Utloggad Bo-Göran Nilsson

• Antal inlägg: 1 311
Isättika
« Svar #2 skrivet: 03 maj 2003, 10:47 »
Själv trättar jag allt numer med hetvatten-högtryckstvätt. Kostar en 12 tusen men vad man spar tid.  BGN

Utloggad Björn Jacobson

• Antal inlägg: 1 472
Isättika
« Svar #3 skrivet: 17 maj 2003, 18:40 »
Isättika kostar 2 skjortor. Går Du till Timmele Färgeri med några 5 liters dunkar får Du dem uppfyllda med 60 % Ättiksyra och Du kan betala en burk honung. Det räcker gott för nosema. Jag ställer en skål med denna syra i översta lådan ( tom på ramar )  stapel med lådor fulla med ramar under. Ättiksyrans ångor är tyngre än luft så hela stapeln blir inpyrd med ångor.
Nån dag efter att jag gjort detta kan man inte andas i rummet . man måste ta ett djupt andetag utanför, rusa in , göra vad man skall snabbt
och sen rusa ut och andas.
Detta gör jag lika mycket mot vaxmott som mot nosema.
Jag är bara ängslig att el-ledningarna i rummet skall kortslutas men hittils har det gått bra.
Vi får avla fram nosemaresistenta bin istället. Detta har ju Danskarna lyckats med.