Författare Ämne: Biförluster  (läst 6804 gånger)

biodlaren58

• Gäst
Biförluster
« skrivet: 09 maj 2003, 21:38 »
Hej alla  biodlare.

Jag har varit i kontakt med flera biodlare under senare tid och debatterat den stora biförlusten i vintern som har varit. Bisamhällen som dog i vinter såg ut som om de svalt men ändå fanns det gott om honung i kakorna. En trevlig biodlare kom på att det kunde vara sockret som är orsaken? En annan orsak kan ha varit den kalla vinter, som var för lång, September i förra året var onormal kall lika så Oktober, & sen var vintern ett faktum i November. Mars var så pass kallt att bina som fortfarande levde fick styck av kölden. Vad antar ni? Hur ser det ut i riket? Jag har ett par säckar socker kvar från invintringen, man skulle kanske skicka in lite till Preben Kristiansen för en analys.

Peter Overdick
Uppvidinge biodlarförening UBF
http://w1.478.telia.com/~u47803688/

Utloggad Gideon Önnestam

• Antal inlägg: 189
Biförluster
« Svar #1 skrivet: 14 maj 2003, 22:14 »
Hej!!

Jag tror att  det är många biodlare som inte är så värst glada.  Vinterförlusterna har verkligen varit svåra I år.
För egen del 10% och det är för mig  alldeles för mycket.  Preben håller ju på med en enkät för att se om det finns något mönster  i varför biodlarna  i vissa områden har drabbats  mer eller mindre.

För egen del så har jag den åsikten att  mickrorganismerna  som finns överallt  i det här fallet kommit att spela oss ett spratt. Och dom organismerna finns ju även i sockret  liksom överallt  annorstädes.  
Om man tillreder sockerlagen med varmt vatten och upphettning till nära kokning  + att man tillsätter ättika  så brukar  i varje fall fodret  inte  spöka till det för min del.  

En annan faktor är vilka  kupor man använder.  Helt klart så betyder det en hel del  under vilka förhållande bina  tillbringar  de långa vintermånaderna.  
Och om kupkonstruktionen  gör att   tillväxtförhållandena  för mickrorganismerna  blir gynnsam så  går det helt säkert åt skogen.  Det här kan utvecklas hur långt som helst.  Och för att inte reta för många så stoppar jag  här.

Det som bekymrar mig är faktiskt nästa invintring??  Om jag har rätt  så är  problemet kvar  även då.  Och kanske ännu värre.  För egen del så tänker jag planera redan nu för nästa  invintring.

Hälsningar

Gideon

Utloggad Bo-Göran Nilsson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 1 311
Biförluster
« Svar #2 skrivet: 28 maj 2003, 11:04 »
Lite långsökt tycker jag att titta på sockret. Preben han gör det i allafall. För att se om det finns ett samband här. Jag vet att det är många som säger att man inte har varroa och att den finns långt borta. Gör er själv och bina en tjänst. Provosera med hjälp av någon behandling och se om det blir något nerfall. Tänk på att de flesta kvalsterna sitter i täckta celler och de som kommer ner är dom som sitter på bina. Det har ringt flera till mig som tidigare inte har hittat kvalster. Efter en stor vinterdöd har dom hittat genom behandling kvalster i de överlevande. Min erfarenhet är att vid mycket låga kvalstermängder är det ändå bisamhällen som går under. Kanske för att de inte kan sitta stilla på vintern med dessa kräk på ryggen. Aktiviteten blir för hög och de skiter i kupan och går under. Vissa bin är mycket viruskänsliga. Det kan vara de som sitter och är döda även om kupan är ren. Varroan kan vi göra något åt. Modernaturs nycker med vädret är desto svårare. BGN