Författare Ämne: Bäst före datum  (läst 6357 gånger)

Gunnar Dahl

• Gäst
Bäst före datum
« skrivet: 26 maj 2003, 07:59 »
Hej.

Krav på 'bäst före datum' är i antågande. Jag är med i Honungsringen och tänker använda 'bäst före datum' för partimärkning på burkar. Men, vilket 'bäst före datum' skall man använda? Ett år framåt? Två år framåt? Normalt skall honung klara sig två år på skafferihyllan, men det händer ju att honung skiktar sig redan på butikshyllan och borde egentligen inte bli såld. Jag tycker att man inom BF borde fastställa regler för att sätta 'bäst före datum'.

Hälsningar

Gunnar

Utloggad Bo-Göran Nilsson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 1 311
Bäst före datum
« Svar #1 skrivet: 28 maj 2003, 10:45 »
Hej Gunnar. Hoppas du har fått igång bina och sanerat ordentligt. Nya regler gäller som sagt på honung. Detta kommer det mer om i nästa Gadden. Jag förstår att du vill att vi i BF skall rekomendera en max märkdatum. Vi har inte diskuterat detta alls i styrelsen. Jag själv tycker detta skulle vara olyckligt eftersom vissa sedan kan hävda att BF rekomenderar en viss tid och ändå särar sig honungen i butikerna. Jag förstår att om det finns honung från olika leverantörer och de har ungefär samma pris, så kunde man tänka sig att kunden valde den med längst bästföredatum. Alltså det kan bli en konkurensfråga. Själv anser jag att just konkurensen i kvalite, pris m.m. är det som för yrkesbiodlingen framåt. Detta förutser att alla konkuerar på samma villkor. Om vi skulle rekomendera något. Skulle ändå inte alla hålla sig till detta. Detta skulle medföra en massa onödigt diskuterande och kanske osämja på platser med hård konkurens. Själv tycker jag att man skall lägga denna energi på att utveckla yrkesbiodlingen. Tackar ändå för påpekandet och skall ta upp det på styrelsemötet i höst. BGN.

Utloggad Bo-Göran Nilsson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 1 311
Bäst före datum
« Svar #2 skrivet: 02 sep 2003, 10:24 »
Ni som inte har infört bästföredatum bör sätta sig ner och tänka efter hur du skall genomföra detta. Det enklaste är en typ prismärkare med bästföreetiketter på locket på burken. Det vanliga i våra kretsar är 2 år från tappdatum. Lagen gällen från nu i höst och skall vara fullt genomförd nästa höst. Så har du inte infört detta med bästföre så finns det lite tid ännu. Vi kommer innom BF styrelse att ta en diskution om detta och återkommer.