Författare Ämne: Redskapsfråga  (läst 5024 gånger)

Jörgen

• Gäst
Redskapsfråga
« skrivet: 06 jun 2003, 15:38 »
Hej på er!

Jag undrar om det finns någon som har praktisk erfarenhet av den avtäckningsmaskin som heter "vibro-heat" som Joel Svensson säljer. fungerar den bra och är den värd pengarna eller finns det andra prisvärda alternativ?

Tacksam för svar/ Jörgen

Utloggad Bo-Göran Nilsson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 1 311
Redskapsfråga
« Svar #1 skrivet: 19 jun 2003, 10:09 »
Varför ringer du inte Joel och begär att få referenspersoner. Någon måste han ha sålt till. Att begära referenspersoner på tänkt utrustning är något man alltid skall begära. Kan inte redskapshandlaren förmedla referenser så är det något lurt. Eller så är han intre intresserad av att sälja.  BGN

Genfors

• Gäst
Avtäckning
« Svar #2 skrivet: 18 mar 2004, 22:03 »
Hej!

Jag har inte så många samhällen ännu, bara 8 och tycker det är lite onödigt att lägga ner pengar på en avtäcknings maskin redan. Tidigare har jag kört med en traditionell gaffel och det är ju en del pyssel.

Finns det någon som har erfarenhet av bättre och sämre avtäcknings redskap innan man tar steget till en avtäcknings maskin?

Hoppas på hjälp.

Mvh,

Mats

Utloggad Sven-Åke Nilsson

• Antal inlägg: 50
Avtäckning
« Svar #3 skrivet: 18 mar 2004, 22:58 »
Jag gick över till att avtäcka med ouppvärmd kniv (köptes i Norge). Med endast 9 ramar i en 10-ramars skattlåda blir ramarna lättavtäckta och 10% färre för samma mängd honung. Du bör kunna slunga upp till 500 kg /dag.
Hälsningar
Sven-Åke Nilsson

Genfors

• Gäst
Avtäckning
« Svar #4 skrivet: 19 mar 2004, 20:26 »
Tack för rådet, det ska testas.

Du har ingen erfarenhet av eluppvärmda avtäckningshyvlar?

Mvh,

Mats