Författare Ämne: Värme i slungaren  (läst 7235 gånger)

Mats Andersson

• Gäst
Värme i slungaren
« skrivet: 23 jun 2003, 10:37 »
Jag tänker montera en värmeslinga under botten på min slungare. Är det någon som har kunskap och erfarenhet av detta?

Vad ska jag köpa? Vad bör man tänka på?

/Mats Anderson

Utloggad Bo-Göran Nilsson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 1 311
Värme i slungaren
« Svar #1 skrivet: 08 jul 2003, 15:28 »
Jag har en rostfrislinga för varmvatten. Den är kopplad till värmebaronen. som åkså värmer sumpen (på samma sätt)och klarningstankarna. Till pumpen har jag en isolerad huv med en slinga av amerad plastslang runt pumphuset.
Fungerar mycket bra. All rördragning är av koppasrör som är isolerad. Mellan dessa och slingerna är det en överföring av bensinslang.
BGN

Bengt Brown

• Gäst
Värme.
« Svar #2 skrivet: 08 jul 2003, 20:56 »
Om det är en enklare lösning du är ute efter så går det att få tag på hyffsade värmeslingor i butiker och websiter som saluför terrariematerial. Finns med olika wattantal. Tejpas i botten på slungan.

Gunnar Dahl

• Gäst
Värmeslinga
« Svar #3 skrivet: 10 jul 2003, 17:17 »
Hej Mats!

Cles Ohlsson säljer värmesliga. Kan användas till lite vad som helst. Bl.a. att teipa fast under slungan.  När man teipar bör man använda metallteip.
Den som Töreboda säljer har god fästförmåga. Jag köpte en annan teip en gång, men jag uppattade att den var mindre bra.

Hälsningar Gunnar

Biodlaren

• Gäst
Värme kabel
« Svar #4 skrivet: 10 jul 2003, 18:58 »
Det bästa är att ringa en firma som håller på med detta. Det är ganska stort inom industrin. Om du är intresserad kan jag ge dig nummret där vi köper värme kabel inom industrin. Där får man rejäla saker, inget claes ohlsson kvalitet. Jag fick dessutom en extremt stark tejp med, som bara var avsett för detta. Det är en typ av bommul-armerad tejp. Andra tejper tål inte värme/kyla värme/kyla, till sist släpper det. Men säg till om du vill ha nr till företaget jag köpte kabeln av. Fungerar otroligt bra! De gör dessutom beräkningarna till dig så du får rätt värde.

MVH // Mac

Utloggad Björn Jacobson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 1 472
Värmekabel
« Svar #5 skrivet: 07 sep 2003, 08:56 »
Det går aldeles utmärkt att fästa kabeln med fogskum. Termostat på kabeln tycker jag är mycket bra.