Författare Ämne: Stödfoder  (läst 5370 gånger)

Biodlaren

• Gäst
Stödfoder
« skrivet: 13 aug 2003, 20:05 »
Hej
Jag undrar lite om stödfoder. Hur effektivt är det att stöd fodra med sockerlösning (fruktos). Jag installera radar i en tank och såg då att getingar i hundra tal kom för att ta tillvara på den goda sockerlösningen. Då undrar jag vad man får för resultat om man ge bina fri tillgång till denna sockerlösning? Lösningen som getingarna gillade är 52%-ig lösning av mycket god kvalitet, bättre än den socker och vatten lösningen som man har till vinter foder.

Utloggad Bo-Göran Nilsson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 1 311
Stödfoder
« Svar #1 skrivet: 02 sep 2003, 10:34 »
I princip är jag inte intresserad av att avara på frågor under konstiga namn. Kan du inte använda dit eget i stället. Det skulle vara trevligare för alla.
Själv skulle jag inte våga stödfodra med sockerlösning utanför i ett bisamhälle. Ett rent kaus skulle råda hos mig som har upp till 45 bisamhällen på mina depå bigårdar.
Varför stödfodrart du inte med en strösöckerram i yngelrummet. Detta medför att yngelsättningen fortsätter trots att draget tagit slut på hösten. Man får mycket ungbin i kupan till dess att man hinner med med invintringen. Inget röveri inget kladd.
Jag gör detta varge sensommar.
BGN.