Författare Ämne: Frågor om ympning  (läst 14911 gånger)

Olof Laurin

• Gäst
Frågor om ympning
« skrivet: 16 aug 2008, 08:06 »
Vad blir det för symptom på honungen om har för stor ymp i förhållande till resten av honungen?

Olof Laurin

• Gäst
SV: Frågor om ympning
« Svar #1 skrivet: 20 aug 2008, 21:23 »
...och självklart undrar jag också vad symtomen blir om man har för lite ymp.

Någon måste ju provat ut att mängden ska vara 2-3%, varför just det?

Stellan Gedell

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 aug 2008, 21:29 »
"Symptom", låter som om det är en sjuk patient, så illa är det väl inte hoppas jag  ;)

För mycket ymp skapar väl mest merjobb med att ta fram den.

Produkten (honungen) kan kanske bli väl ljus. Ju finkornigare desto ljusare och kunderna kan tro att det är ren rapshonung. Mitt resonemang är av karaktären cirkelbevis men ändå: Ympen är nästan vit och skulle du ta 100 % ymp blir ju honungen sådan.

Åt andra hållet är mer intressant men jag antar att någon av Ekobi-folket minns hur det gick till när de kom fram till rätt mängd ymp.

Vänligen
/Stellan

job

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 aug 2008, 14:26 »
På hemsidan finns en hel del dokument kring ympning under Arkiv->Kristallisering. Jag har inte mer än skumläst en del av dokumenten, men kanske finns det du frågar efter där?

Joakim Borgh

Utloggad Rune Hedberg

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 977
    • Lillabi
« Svar #4 skrivet: 23 aug 2008, 02:02 »
"--- Ju finkornigare desto ljusare och kunderna kan tro att det är ren rapshonung.
----
Vänligen
/Stellan

Kornstorleken har väl knappast något med färgen att göra ?
Rune
There is no truth in science. Science moves towards truth but never reach it.

Göran Frick

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 23 aug 2008, 18:47 »

Jo, Rune, jag tror att kornstorleken har med färgen att göra.
Kristalliserad honung är ljusare än flytande.  Du kan enkelt se det när du börjar röra om honung som börjar kristalliseras. Det bildas ljusare slingor. Ju mindre kristaller desto ljusare honung.
Du kan prova följande: ta två burkar nyslungad  flytande honung som inte är ympad eller rörd, stäng en burk och låt den kristalliseras spontant, ympa (eller rör) den andra burken. Jämför sedan färgen på dessa två burkar och du finner att den spontant kristalliserade burken är mörkare.

Utloggad Tinna Siljeholm

• Antal inlägg: 116
« Svar #6 skrivet: 23 aug 2008, 21:04 »
Jag tycker om man vill höja sin kvallitet på honungen bör man läsa rapporterna som finns på arkivet på hemsidan. Där står även hur man utformade de olika faktor försöken och utvärderade dom. En sak som inte står i rapporten är att det är viktigt att honungen som man använder till startymp ska vara så finkornig som möjligt. För övrigt skriver Eva Cranes bok om honung att finkornig honung blir ljus vilket oxå stämmer med vår erfarenhet. 
MVH Tinna

Utloggad Jens Larsen

• Antal inlägg: 767
    • Honungssigillet - sigilletiketter för din honung
« Svar #7 skrivet: 23 aug 2008, 21:44 »
Finns det mer att prata om?

All information finns tillgänglig. Det handlar mer om att vara tillgänglig för informationen. Man kan börja med att inte bara läsa utan aktivt förstå:  http://www.biodlingsforetagarna.nu/files/gadden/kristallisation/E96_rapport.PDF

Torgny har på ett uttömande sätt gett oss en metod, inkulsive förklaring till de underliggande principerna. Enokson var källan om att vetenskapligt se på honung som en övermättad sockerlösning, heder åt hans minne.

Olof Laurin

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 24 aug 2008, 09:53 »

All information finns tillgänglig. Det handlar mer om att vara tillgänglig för informationen. Man kan börja med att inte bara läsa utan aktivt förstå:  http://www.biodlingsforetagarna.nu/files/gadden/kristallisation/E96_rapport.PDF

Torgny har på ett uttömande sätt gett oss en metod, inkulsive förklaring till de underliggande principerna. Enokson var källan om att vetenskapligt se på honung som en övermättad sockerlösning, heder åt hans minne.

För att kunna upprätthålla en likformighet och kvalitet är det viktigt att förstå både den teoretiska bakgrunden men också mekanismerna bakom tumregler.

En tumregel är just en tumregel och fungerar olika effektivt på olika batcher av en såpass variabel produkt som honung.

För att kunna anpassa sig till honungen och förbättra sina metoder är det viktigt med återkopplingen och vara öppen för alla förbättringar.

Just det jag frågade efter hittar tyvärr inte jag, det står bara att "ympen måste innehålla en tillräcklig mängd kristaller".

Göran Frick

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 24 aug 2008, 10:24 »

Att provocera fram kristallisering i en övermättad sockerlösning genom en tillsats av finkristaller har man börjat med i sockerbranschen ca 1920.
Samma princip (fast då gäller det honung) användes av den s.k. Dycemetoden. Dycemetoden skiljer sig från Ekobis huvudsakligen i tillverkning av starter. Professor Elton J. Dyce utvecklade processen under tiden har var anställd på Cornell University och han patenterade den 1928. Liknande process har patenterats i Kanada på 1950 talet.
Ekobi anpassade bara en del av processen (tillverkning av starter) för småbrukaren.

Göran Frick

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 26 aug 2008, 18:08 »
Vill ni veta mer om kristallisering kolla http://www.wermdobiodlare.se/ där hittar ni BNB nr 24