Författare Ämne: Invintring ; "Bifor"-hink eller foderlåda/foderpåse  (läst 18819 gånger)

Utloggad Björn Herbst

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 165
Invintring ; "Bifor"-hink eller foderlåda/foderpåse
« skrivet: 27 aug 2008, 10:32 »

Jag har hört olika åsikter angående fodring med hink (typ BIFOR-dvs uppochnedvänd hink med hål i locket) respektive fodring i foderlåda.

Hinken ger för långsamt vilket kan lura ut bina att leta efter drag och ett antal kan omkomma pga det ombytliga vädret.

Foderlådan ger större plats för flera bin som därmed snabbare drar ned fodret och inte luras ut i onödan.

Jag har alltså för få samhällen för att det direkt skall vara  enklast med palltank och foderlåda/foderpåse.  Det lär väll finnas en "brytpunkt" när det blir för ohanterligt med hinkar.

Så, vad finns det för erfarenheter, tyckande och eventuelle myter...?
B

Mats Jedmo

• Gäst
SV: Invintring ; "Bifor"-hink eller foderlåda/foderpåse
« Svar #1 skrivet: 27 aug 2008, 10:49 »
Hej Björn Å alla andra

Jag använder foderlåda främst av dessa skäl.
1. Ännu är jag för liten , idag 16 SH. att köpa en palltank men senare så, då har jag redan foderlådorna.
2. Jag tömmer helt enkelt en hink bifor i lådan & på me locket. Det är smidigare än att mata genom hinklocket eftersom bina emellanåt tätar hålen ( vet ej varför )
Sedan brukar jag ge ytterligare en giva, kanske 1 hink på 2 - 3 SH.
3. Jag låter lådorna sitta på hela vintern . Det är inga problem eftersom jag kör med SWIBO / Nacka vilka är i cellplast & därmed väl isolerande.
Skulle jag på våren behöva stödfodra några SH. så slår jag bara på en skvätt med bifor.
Lådan åker sedan av ungefär när maskrosen blommar & 3 skattlådor åker på.
Ja så gör vi nu men det finns säker 1000 andra sätt  ::)
// Mats

Utloggad Tinna Siljeholm

• Antal inlägg: 116
« Svar #2 skrivet: 27 aug 2008, 17:26 »
Vi är just klara med invintringen, använder biforhinkar. Har redan städat 3 bigårdar som har ätit klart. (Dom fick sina hinkar för 6 dagar sedan) Annars brukar hinkarna sitta på i 10 dagar. Det som är viktigt när man använder biforhinkar är att de måste fodras tidigt. Vår tummregel är att bina ska få sitt foder i augusti, då hinner dom dra ner det uttan att samhällena mister en massa bin. Nackdelen med hinkar är att det är något för lite foder för ett samhälle, och i vår kommer det vara viktigt att kolla att dom inte svälter för de hade inte någon honung i yngelrummet nu. Vi brukar annars räkna med att det finns ca: 4 kg honung kvar i samhällena på hösten.
I år har vi vintrat in drygt 200 sh.
MVH Tinna

Utloggad Björn Herbst

• Antal inlägg: 165
« Svar #3 skrivet: 28 aug 2008, 22:16 »
Ok. Jag vet inte vart du befinner dig geografiskt,  men jag bor precis söder om Mälaren, så skattlådan som har sutti på sedan början av augusti börjar bli fyllda igen i det vackra vädret (vitklövern började ibla igen) .  Invintring normalt 1-15 september om inte vädret är osedvanligt vackert..Är det någon som tror att det blir någon "brittsommar" i år.....Nåja, Biforhinkarna kommer i veckan så då sparkar jag igång med fodringen.

200 smh, då bör ju palltank vara snällast mot ryggen?

Min lsutsats av detta är att det snabbaste sättet att få ner fodret på är det bästa. Bifor  ok när det fortfarande är hyggligt nog för bina att leta efter draget. Foderlåda om det är svalare och sämre väder samt när man känner att det är för mycket med att vända Biforhinkar.
En biforhink per foderlåda blir ju en del lyft det med...

Man tackar och bockar.

Utloggad Björn Jacobson

• Antal inlägg: 1 492
« Svar #4 skrivet: 29 aug 2008, 20:53 »
Björn Mats och Tinna !
Det är egentligen ett intressant ämne. Att hinken går långsammare kan bero på sockerlösningens viskositet En låda värmer bina botten och med stigande värme blir sockerlösningen mer lättflytande. Är det Bifor är det också mer trögflytande p.g.a. att Bifor är vad jag minns närmare 70 % socker och hemmablandningen mestadels 60 % Tinnas erfarenhet att hinken arbetar bättre tidigt kan också förklaras med att det då är varmare
och fodret därmed mera lättflutet
Tätar hålen på biforhinken gör bina när den är tom.
Använde förr under flera år Biforhinkar med hemmablandat foder. Gav då alltid 2x10 liter med stödfodring på våren. Numera sedan vi gått från LS till 3/4 Langstrot och låda 25 liter 60 % Finnarna  ger 25 !! kg. socker !!
Gjorde också  så förr att låta fodraren sitta till våren för att bespara en resa , upphörde efter en vinter med många smh  med utsot som sket ner fodraren på ställen som var svåra att göra rent
Det var ett EU-projekt för några år sedan, jämförelse hink / låda Var med själv. Entydigt var lådan spåret bättre än hink, men det var så liten skillnad att det är likgiltigt hur man fodrade . Båda försöken hade då 60 % foder

Utloggad Rune Hedberg

• Antal inlägg: 977
    • Lillabi
« Svar #5 skrivet: 29 aug 2008, 21:07 »
Är inte hastigheten beroende på hur många bin som samtidigt kan komma åt fodret ?
Den yta som är tillgänglig är större i en fodrare än i hinken.
Med de fodrare i isolerande plast som är vanliga torde uppvärmningen av fodret vara minimal.
There is no truth in science. Science moves towards truth but never reach it.

Utloggad Björn Jacobson

• Antal inlägg: 1 492
« Svar #6 skrivet: 30 aug 2008, 07:32 »
Säkert är det så Rune, större yta att ta fodret i en låda.Olika bistyrka kan också påverka.
Vet inte om "köpe-foderlådorna" om dess botten kan ge värme åt fodret,men något värme borde stiga igenom. Har själv hemmabygge med 4 mm. masonitbotten.
Biforhinkens lockyta mot täckbrädorna förmedlar en del värme men resten av hinken har ju ingen värmetillförsel,
Kanske är viskositeten det avgörande. Vissa år ,då kylan kommit tidigt har
Bifor inte kunnat tas utan uppspädning

Utloggad Rune Hedberg

• Antal inlägg: 977
    • Lillabi
« Svar #7 skrivet: 30 aug 2008, 18:47 »
Skulle tro att det är minimalt med värme som kommer upp både vad det gäller hinkar och fodrare. Eventuellt skulle det kunna bli något om man infodrar i påse.
Jag har både köpe-bottnar och hemgjorda ( spånskiva eller plyfa, uppgång i mitten ). Föredrar köpe-bottnarna eftersom de har uppgång efter sidan och det är enkelt att vika undan plasten lite när man sätter på dem och när man tar av finns det inga bin under bottnen.

Skulle tro att de flesta av oss ger vinterfoderet vid en temperatur som motsvarar yttertemperaturen.

Har gjort ett försök att använda hink. Hittade inte någon teknik som passade mig. Skulle nog hälla biforen i foderlådor om jag tar den igen. Då kan jag enklare öka givan över de 12 kg som hinken ger.
There is no truth in science. Science moves towards truth but never reach it.