Författare Ämne: Invintring med egen honung  (läst 8263 gånger)

Utloggad Björn Herbst

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 165
Invintring med egen honung
« skrivet: 21 feb 2009, 10:11 »

HAr sökt med fann ingen data som tydde på att detta hade diskuterats i forumet.
Med anledning av KRAV-sockertråden och i viss mån hink/foderlådapunkten som jag tog upp tidigare.

Hur många invintrar med större andel egen honung i kupan och endast en mindre mängd socker för att , så att säga, täppa till de sista hålen inför vintern?

Jag läste och fann Broder Adams teknik rätt så smidig; dvs till vintern så matar man med socker så att bina äter socker under vintern och vartefter värmen kommer så börjar de äta egen honung (och då har vi haft rensing osv får man hoppas-en injusteringsfråga kopplat till den lokala miljön kan jag tro)

Erik Österlunds "Elgon-metod" är ju samma sak och i USA verkar det vara regel bland flera att inivntra på honung.  Australien, nya Zeeland?

Kostsamt första året om man är stor, men därefter borde det ju vara insparade sockerutgifter???
Dvs  om man har <20 smh så bör man ju börja med det nu om det är genrellt gångbart-aiallfall utvärdera  i sin lokala miljö.
Jag förväntar mig 50 svar från 30 olika personer...minst=)

B

Utloggad Dan Levin

• Antal inlägg: 332
SV: Invintring med egen honung
« Svar #1 skrivet: 22 feb 2009, 16:46 »
Socker kostar 6 kr kilot.
Honung kostar 30 kr kilot.

I en biodling på 300 samhällen är det en skillnad på 144.000 kr, vid invintringen.

Dan Levin

Utloggad Björn Herbst

« Svar #2 skrivet: 23 feb 2009, 07:23 »

Dvs med "vanligt" socker ingen ekonomisk fördel alltså. Då skulle samma resonemang gå för krav-biodlarna eftersom sockerpriset är högre och honungspriste något högre?

För tex amerikanarnas del; Är det helt enkelt den stora mängden samhällen som ett företag driftar som helt enkelt ger för mycket arbete med sockerfodring och finns det fler orsaker? (tex arv av driftmetod från 1800-talets slut när sockret var dyrare än honung?)

Utloggad Dan Levin

• Antal inlägg: 332
« Svar #3 skrivet: 23 feb 2009, 09:11 »
Inte för att jag är någon expert på biodling i USA, men det står en del i American Bee Journal. Vad jag förstår så hade de just ingen tradition alls att invintra bin  i Nordamerika eller Kanada fram till Varroan kom. Man slog ut bina efter skörden och köpte paketbin på våren, i kallare staterna vill säga.

Att  låta bina behålla honungen är befängt, åtminstone i Sverige, lika befängt som att låta alla samhällen svärma bort. Varför skall man odla bin om man inte optimerar honungsutbytet? Vem har råd att kasta pengar i sjön?

Dan

Utloggad Lars-Göran Sjöstedt

• Antal inlägg: 48
« Svar #4 skrivet: 23 feb 2009, 09:35 »
Detta med kalkyler är roligt och frågan om det är lönsamt att kosta på sina samhällen redig honung i stället för socker är inte obefogad.

Man kan även tänka så här.
Sockerfodret kostar ca 8 kr hemkört och inkört, (jag vill gärna veta var man kan köpa socker för 6 kr/kg).
Det kostar ca 1-1:50 att blanda sockervattnet.
Det kostar ca 4 kr /kg att köra ut till bina.
Jag utgår att min revisor har rätt när han säger att man måste räkna med 500 kr /h när man är i produktionen.
Sockerfodret kostar alltså enligt denna lite schabonmässiga kalkyl ca 13 kr /kg

Honungen kostar inte 30 kr eftersom dessa 30 kr som är vad marknaden kan tänkas betala även skall täcka annat än honungsproduktion. (Att man skriver på forumet t ex). Säg att produktionskostnaden för honung på hink är 20 kr/kg, egentligen bara en hypotes men ändå. Det har kostat 5 kr/kg att skörda och 2 kr/kg att slunga och få den i kärl. Dessa kostnader slipper man om man ger bina honungsfoder. Honungsfodret skulle då kosta 13 kr / kg.

Genom att lämna honung kvar till vinterfoder kan man säkert drifta fler samhällen som då ger företaget ett större TB än om man går på sockerfoder.

Förutsättningarna är naturligtvis väldigt olika och vissa år räcker inte ens hela skörden här i mörka småland för bina att övervintra på men man skall vända på alla stenar. Och i regioner med skapliga skördar är inte skillnaden så stor som det först kan verka.

Utloggad Björn Herbst

« Svar #5 skrivet: 23 feb 2009, 12:06 »
Ja, man vill ju vända på lite stenar och det är därför jag ställer frågan iochmed att det med stor sannolikhet bör ha klurats på av er med lång erfarenhet. Dumt att uppfinna hjulet igen.  Självklart skall ju aspekten med olämplig övervintringshonung som kanske spolierar ett samhälle finnas med och det är ju en än större förlust. Det kan ju därmed ur rent hälsoperspektiv vara nyttigare för människor att äta honungen och bina att invintra på rent socker vilket ju antagligen flera undersökningar och erfarenheter säkert har visat. SÅ, det kan mycket väl vara befängt att invintra på egen honung när honungen har ett större värde i en burk.
Tackar och bockar för åtminstone 2 svar.
MVH B

Utloggad Jonas Lagander

• Antal inlägg: 259
    • Vargalysters Blogg
« Svar #6 skrivet: 23 feb 2009, 19:19 »
Diskuterade just denna fråga med en biodlarekompis idag. Här på östgötaslätten får vi ju väldigt mycket raps. Kan man övervintra bina på sådan honung eller är det för hårt för dem?
en som går i motvind samlar aldrig damm!

Utloggad Carl Georg Lie

• Antal inlägg: 852
    • Agreb AB
« Svar #7 skrivet: 24 feb 2009, 15:49 »
Hej!
Erik Österlunds "Elgon-metod" är ju samma sak och i USA verkar det vara regel bland flera att inivntra på honung.  Australien, nya Zeeland?

Björn det är inte vanligt att man invintrar på honung. I NZ, Australien, USA och Kanada är det socker som gäller.
Fram tills 80 talet var ett för dyrt att ge socker till bina på vintern i NZ, men nu är det andra tider.
Mina erfarenheter från England (W.Robson) var att de där invintrade dem på honung och gav dem bageri socker (Apifonda) på våren (mars-april). Men det är nog ett litet undantag.