Författare Ämne: Flytande Honung!  (läst 8346 gånger)

Biodlaren

• Gäst
Flytande Honung!
« skrivet: 13 jan 2004, 20:25 »
Hej alla glada biodlare!

Jag läste de arga artikeln på startsidan. Jag förstår att det är känsligt när man börjar blanda i olika främmande substanser i råhonung.
Jag håller med om att man ska värna om den svenska råhonungen. Samtidigt ska man välkomna nya produkter baserade på svensk honung eftersom efterfrågan då ökar på produkten vilket gynnar hela näringen. Som framgick i artikeln är det viktigt att märka produkterna rätt, så att man kan skilja på råhonung, förädlad honung eller manipulerad honung.
Kan odlarkåren och livsmedelsverket enas om ett rättvisande märkning kan detta bli ett intressant uppsving för den svenska biodlingen. På senare tid har man fått mycket positiv uppmärksamhet i TV utan att betala en enda krona för denna uppmärksamhet. Många branscher skulle utnyttjat denna möjligheten snabbare än snabbt.
Som jag skrev innan så förstår jag att det är känsligt att blanda fruktos i råhonung. Samtidigt skulle intresset för flytandehonung tillgodoses väldigt snabbt, annars kan lätt intresset svalna.
Som jag ser det är det en svår balansgång, att ta vara på det otroligt starka intresset för honung som vuxit fram på senare tid främst hos yngre konsumenter. Dessa kommer troligtvis ändå att köpa flytande honung.Ända skillnaden är att den inte är producerad i Sverige. Det bästa för svensk honungsproduktion är att förse den inhemska marknaden med alla typer av honung. Nu gäller det att vara företagsam och se möjligheterna. Annars kommer utländska producenter att ta marknadsandelar från den svenska produktionen.

En som värnar om Svensk honung och Svensk Företagsamhet.

Utloggad Freddy Duwe

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 979
Flytande Honung!
« Svar #1 skrivet: 16 jan 2004, 20:47 »
Vem är du? Biodlaren. För att ditt inlägg ska bli taget som ett seriöst sådant, bör vi få veta vem du är.

Biodlaren

• Gäst
Hej Freddy!
« Svar #2 skrivet: 16 jan 2004, 22:16 »
Jag heter Mac Löfvendahl, och nej, jag gör itne flytande honung. Jag vet inte om mitt namn gör det seriösare. Jag hade bara en åsikt, det är inte meningen att stöta mig med någon odlare eller näringsidkare. Jag ser bara en möjlighet när större efterfrågan märks. Jag har själv fått frågan många gånger om jag inte kan ordna flytande honung. Jag har har tyvärr fått neka dem flytande honung och samtidigt har deras intresse för fast honung uteblivit. Jag tycker att man ska bemöta intresset med en seriös och samtidigt en affärsmässig lösning. Kan man sälja "honung med citron", kan man då sälja "honung med fruktos"?
Det hade varit kul om det blivit en seriös debatt, som leder till en postiv och kreativ lösning.
Naturligtvis ska honungsnäringen inte sälja ut sig, men kanske bara sälja mer?
Dessutom har jag väldig respekt för fruktos eftersom detta är en exklusiv sockerart.

Tack för det fria ordet!

Utloggad Björn Jacobson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 1 472
Flytande honung
« Svar #3 skrivet: 18 jan 2004, 19:13 »
Det var bra att anonymiteten försvann. Tack skall Du ha.En hel del vettigt skrev Du också.
Visst kan Dina kunder göra flytande honung av Din fasta H.
Säg till dem att om dom värmer Din honung till över 45 grader C, så
smälter druvsockerkristallerna som gör honungen fast. Värm i mikron
eller i vattenbad på spisen. Sedan förblir honungen flytande en tid.
Går att upprepa.
Jag vill inte ha något genmäle tillbaka om att honungen " tar skada"
En del enzymer kan ta litet stryk. HMF-halten kan öka. Ingetdera märker
kunden. Om Du vill veta mer om det sistnämnda : Läs Eva Cranes bok
om honung