Författare Ämne: Skyddskläder  (läst 6707 gånger)

Utloggad Mikael Sundström

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 12
Skyddskläder
« skrivet: 16 jan 2004, 23:03 »
Jag behöver goda råd. Jag har utvecklat allergi för bistick.
Vilken typ och fabrikat av skyddskläder bör jag välja för att
i möjligaste mån slippa bistick.
Kläderna jag använder nu är törebodas overall med slöja
järbo skinnhandske och gummistövlar.
Kan jag även få förslag på lämpligare skor skulle jag väldigt tacksam

Tacksam för svar Mikael Sundström

Utloggad Dan Levin

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 329
Allergi
« Svar #1 skrivet: 19 jan 2004, 10:29 »
Hej

Du skall först och främst vända dig till en läkare för att starta en behandling mot allergin, en s.k hyposensibilisering. Man får mycket små doser av bigift i sprutform, under fem års tid. Det är en lång och relativt kostsam behandling, men absolut livsnödvändigt om du är allergisk och umgås mycket med bin.

Har verkligen ingen läkare föreslagit detta redan? Då har du kanske inte hamnat på akuten med livshotande chocktillstånd, ännu.

Vad beträffar bidräkter så finns det nog bara ett alternativ, och det är Scherriff-dräkten, som säljs genom P-O Gustavsson. Den är dyr, men värd varenda krona. Se hans hemsida. http://www.algonet.se/~beeman De slöjor etc som säljs av de svenska tillverkarna är i min mening inte till för proffessionell användning.

Om du har keps, långkalsonger och tröja under dräkten, dessutom dubbla handskar och tejpade gummistövlar, så klarar du dig nog i bigården. Min efrarenhet är dock att sticken får man i bilen när man tagit av sig bidräkten, eller i slungrummet när man greppar en låda och klämmer något vilsekommet bi.

Jag är själv inne på mitt femte och sista behandlingsår, efter en ilfärd i taxi till akuten efter ett (1) stick i halsen genom en Törebodaslöja 1998. Jag har numera alltíd i bilen en liten akutlåda med engångs adrenalinspruta (körs rakt genom tyget) och kortisontabletter, ifall ifall.

Hälsningar
Dan Levin