Författare Ämne: Honung  (läst 5353 gånger)

kulind

• Gäst
Honung
« skrivet: 24 jan 2004, 19:40 »
Är det någon som vet hur mycket bifor man ska blanda in i honungen för att få en SBR honung ???
undrar urt

Mats Mellblom

• Gäst
Honung
« Svar #1 skrivet: 25 jan 2004, 10:20 »
Hej,

Bifor är en blandning mellan rörsocker, fruktsocker och druvsocker. Fruktsockerhalten anges till 19 % på den innehållsförteckning, som finns på hinkarna. Det som HF blandar i honung för att få "Matlagningshonung" är fruktsocker. Det är inte korrekt att säga att man blandar honung och Bifor.

Den mängd fruktsocker, som HF blandar i är troligen en affärshemlighet. Troligen handlar det om 10 - 25 % för fruktsockerhalten ska bli så hög att honungen inte kanderar. Det beror på vilka växter bina hämtat nektar från. Ren lindhonung har så hög fruktsockerhalt att den bör kunna säljas som flytande utan några tillsatser, om man sätter kort "bäst-före datum"

Det kan också påpekas att SBR och SBR:s Honungsförmedling AB är två olika organisationer även om kontakterna är starka. Det verkar som om man börjar dra en tydligare rågång mellan de båda organisationerna. Det är en positiv utveckling, tycker jag.

Med hälsningar
Mats Mellblom

Utloggad Michael Andersson

• Antal inlägg: 49
Honung
« Svar #2 skrivet: 25 jan 2004, 16:10 »
Varför Bifor - strösocker är billigare!

Visserligen är Bifor bekvämare. Det är ju färdigblandat och dessutom helt utan kristaller - inga obehagliga frågor från kunderna om hur mycket socker man blandat i honungen.

Men själv föredrar jag ändå strösocker (man måste jaga kostnaderna i honungstillverkningen) Och strösocker är ett naturligt, rent livsmedel som bättre passar in under rubriken på min SBR-etikett "HONUNG en ren naturprodukt".

Daniscos strösocker finns i 40 kg säckar till ett tilltalande kilopris. Rörsocker (sackaros) finns naturligt i honung och en förändring i sockerbalansen till förmån för sackarosen skulle skapa en modern produkt attraktiv för det kundsegment som för närvarande köper importerad honung. Marknadsförs med fördel med slogan: "Varför importera, när vi kan blanda själv!"

Observera att den gamla välkända etiketten fungerar utmärkt. Skrivningen "Honung som fyller uppställda krav på renhet, vattenhalt mm. Inga tillsatser." orsakar inga mankemang enär sackaros-förstärkningen inte är en nytillsats av ett för honungen främmande ämne. Lämplig mängd är fortfarande under utprovning, och får förbli var och ens välbevarade recept.
Skulle honungen med detta förfaringssätt få alltför låg vattenhalt är detta enkelt avhjälpt. Vatten är också naturligt förekommande i honung och kilopriset på dricksvatten är fortfarande lågt, om än i ökande.

Jag ser framför mig hur varken jag eller någon annan behöver lida brist på äkta svensk honung framöver. Tänk om vi äntligen kunde bli ett ledande exportland och inte rädas ta upp kampen med Australien.

Behöver jag tillägga att konsekvenserna ter sig oaptitliga om HF får fullfölja sin (väl?) inslagna matlagningskurs.