Författare Ämne: Flytande honung  (läst 10906 gånger)

Lars Andersson

• Gäst
Flytande honung
« skrivet: 27 jan 2004, 15:43 »
Är det någon som möjligen vet Om det finns refraktometer för Fruktoshalten i honung.

Eller vilken utrustning som behövs för att mäta fruktoshalten.

Honungsförmedlingen använder sig av högre fruktoshalt för att honungen skall hålla sig flytande.

Nu skall vi väl ändå ge oss in på samma väg, för vi kan inte låta dom vara ensamma på marknaden.

Är det fruktsocker som de blandar in eller vanligt socker.

Upp till kamp bröder Vi skall också sälja flytande honung, kanske på lokal nivå

Bengt Brown

• Gäst
Varför?
« Svar #1 skrivet: 28 jan 2004, 14:04 »
Varför då? När man kan erbjuda en oblandad, ren naturprodukt med stor variation beroende på floran på orten.

Bengt Brown

• Gäst
Flytande honung
« Svar #2 skrivet: 28 jan 2004, 20:23 »
Var ju inte meningen heller. Utan jag ställde en följdfråga.

Bengt Brown

• Gäst
Flytande honung
« Svar #3 skrivet: 29 jan 2004, 12:02 »
Frågan var ställd ur en ärlig och rak nyfikenhet. Men om du hellre väljer att vara otrevlig än att dela med dig om hur du tänker (vilket ju väl är meningen med ett forum), så säger det mer om dig än om min biodlling.

Lycka till....

Mac Löfvendahl

• Gäst
Flytande Honung
« Svar #4 skrivet: 29 mar 2004, 05:04 »
Hej Lars och Bengt!

Honungsmarknaden är som all annan marknad, en dynamisk marknad som man bör anpassa sig till, inte tvärt om. Då tycker jag att man ska vara vaken för kundernas intresse. Vi har väll alla hört frasen "kunden har alltid rätt", det måste gälla även i detta fallet. Samtidigt finns det otroligt konservativa krafter inom denna branch. Det syns inte bara på de svar du har på denna tråd, vilket är på ganska låg nivå. Men jag blir glad när jag hör folk som är lite vakna och är redo att ta lite insiativ i sin produktion. Jag tycker helt klart att du ska sälja flytande honung om dina kunder vill ha det. Vad som är viktigt att man inte får göra det på bekostad av råhonung. Det vill säga att kunden ska alltid vara säker på vad han eller hon köper med sig hem. För det krävs det tydlig marknadsföring av produkten.
Jag har själv upplevt en större efterfrågan på flytande honung. Samtidigt är jag helt övertygad om att det är generations beroende. De yngre är nog mer öppna för flytande honung. Vilket i sin tur borde med hjälp av uteslutningsmetoden göra att det är de gamla rävarna som vägrar att acceptera flytandehonung. Det är varje odlares beslut om att sälja flytandehonung, som man ska respektera. Men vad som är direkt korkat är att hoppa på andra biodlare som försöker var lite företagsamma. Det bästa är att möta efterfrågan på både rå och flytande honung. De konservativa banar vägen för import av flytande honung. Jag är övertygad om att vi inte ska vänja kunsumenterna med utlänskt utbud på hyllerna. Konsumenterna har en tendens att vänja sig, sedan konsumera.

Så för att sammanfatta det hela så tycker jag att efterfrågan ska mötas så snabbt som möjligt. Det har ingen större betydelse om odlaren själv gillar det ena bättre än det andra. Utan se till att kunde blir nöjd istället. Kunden vill inte hålla på att värma sin honung i mircon eller i ett vattenbad när man kan köpa flytandehonung från andra länder! Det är nya tider även i denna branchen, så se till att hänga med! Vi vill inte öppna markanden för utlänska odlare i sverige!!

Vad jag vet kan man inte detektera olika sockerarter med en vanlig refraktormeter. Vi har labb utrustning för detta, men det är inget som odlare har råd med. Men det ska finnas tabeller i de vanligaste honungsböckerna om hur mycket fruktos som behövs för att få en flytande honung.

Med Vänliga Hälsningar // Mac Löfvendahl

Bengt Brown

• Gäst
Påhopp.
« Svar #5 skrivet: 29 mar 2004, 12:45 »
Jag ställde en öppen och rak fråga och du Mac, är den enda som faktiskt besvarat den på ett lika öppet och ärligt sätt som frågan var ämnad. Den dagen vi inte kan göra på det viset, då blir utvecklingen omöjlig. Tack för svaret Mac, nu vet jag bättre.

/Bengt

Mac Löfvendahl

• Gäst
Identifiering av socker art
« Svar #6 skrivet: 29 mar 2004, 15:27 »
För att bestäma exakt vilken socker art och i vilka propotioner, krävs det prov med ezymatisk reagenser rätt utspätt med provet. Sedan körs provet i en spektrofotometer. Där kan man mäta de olika sockerarternas vridning. Men som sagt detta är inte för en vanlig odlare. Man kan säkert kontakta nått labb för hjälp mot betalning.

Mac Löfvendahl

Utloggad Björn Jacobson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 1 474
Flytande honung
« Svar #7 skrivet: 10 apr 2004, 21:36 »
Det är alltid intressant med en inlaga som väcker diskusion.
Man frågar om förhållandet glukos-fruktos för att honungen skall hålla sig flytande. Det står på etiketten 30-40 ! Det innebär att Mantorp tillsätter 25-35 % fruktos.!!!!! Vi har värnat om att svensk honung skall vara " äkta ",
Det resulterade i att Livsmedelsverket förbjöd att på etiketten skriva
Äkta Svensk Honung med motiveringen att all honung är "äkta"
Tillsats av socker vare sig det är druvsocker fruktsocker eller "vanligt tvåvärt socker är förbjudet i Sverige såväl som hela EU. Livsmedelsverket
Har föreskrifter om detta ( se Bitidningen mars sid.21) EU har Direktiv om detta 2001 / 110.
Dessa bestämmelser skall man inte frångå även om kunderna önkar en
flytande produkt. Det är inte frågan om "gamla rävars" åsikt.
Det är LAGEN.
Men om kunden önskar en flytande svensk honung kan han värma ho-
nungen till över 45 grader. Jag får inte värma p.g.a lagstiftning.
Som slutkläm vill jag säga att den som talar om gamla rävars åsikter
om lagen , skulle inte yttra sig i detta forum, när dom gamla rävarna vet vad som föreskriver.

Mac Löfvendahl

• Gäst
Flytande honung
« Svar #8 skrivet: 11 apr 2004, 20:05 »
Hej Björn! (och alla andra glada odlare)

Efter som det var jag som använde utrycket "gamla rävar" Så är det med andra ord jag som inte får yttra mig i detta forumet enligt dig. Tråkigt att du tycker så. Jag hoppas naturligtvis att folk förstår att det är en portion humör i utrycket. Dessutom måste vi värna om öppenheten i forumet. Det är väldigt viktigt att vi kan ha våra åsikter utan att det blir pajkasting eller pekpinnar. Det finns lika många åsikter som det finns odlare. Vi är fritt tänkande individer.

Jag vet vad som är föreskrivet och behöver inte få det påpekat. Det var inte det som var poängen i denna diskutionen. Vad man INTE får göra är lätt att konstatera, men det är svårare att komma fram till en lösning som är företagande men samtidigt inte minskar förtroendet för svensk honung.

Med andra ord så är det mer välkommet med lösningar och ideer. Det är ju trots att meningen med ett forum.

Jag håller fortfarande fast om att kunden alltid har rätt. Vill kunden ha flytande honung så ska han eller hon får det. Frågan är hur man kommer fram till en bra lösning för alla parter. Alla är nog överens om att ingen lösning för ske på bekostnad av förtroendet för råhonungen . Men mer än så har vi inte kommit fram till??
// Mac löfvendahl

Mats Mellblom

• Gäst
Flytande honung
« Svar #9 skrivet: 11 apr 2004, 21:32 »
Hej Mac och Björn!
Jag håller med om att vår uppgift som producenter är att tillfredsställa marknadens behov. Samtidigt bör konsumenten vara medveten om vad det är han/hon köper.
Björn talar om vad lagen säger, men det kanske bör förtydligas att det gäller om man säljer sin produkt som "honung".
Att sälja en blandprodukt som "matlagningshonung" är inte intelligent, och enligt uppgift på SBR:s riksförbundsmöte kommer Honungsförmedlingen att ändra sin etikett så att det tydligt framgår att det är en blandad produkt. Det är ett steg i rätt riktning. Synd att man inte tänkte efter före ---.
För övrigt tror jag att det är nödvändigt att pröva nya produkter med honung i. Om det är produkter som inte är honung till 100 % ska det framgå tydligt av etiketten.
Hälsningar
Mats

Mac Löfvendahl

• Gäst
Flytande Honung
« Svar #10 skrivet: 12 apr 2004, 15:37 »
Hej Mats!

Du är inne på rätt spår Mats! Jag skrev i en sträng för ett tag sedan att märkningen var viktig att man borde komma överens om en sund märkning. Man har ju accepterat andra tillsatser i honungen som dessutom är mindre naturlig för honungen än fruktos. Vi får hoppas att en sund märknig blir accepterad en gång för alla.

Hoppas ni har haft en trevlig Påsk!! // Mac Löfvendahl

Utloggad Björn Jacobson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 1 474
Flytande Honung
« Svar #11 skrivet: 13 apr 2004, 19:16 »
"Gamla rävar", ursäkta att jag ilsknade till. Inte över gamla rävar utan därför att jag fått uppfattningen att Ni inte kände till lagstiftningen, utan
tänkte att följa med i galloppen att tillsätta fruktsocker.Detta kan aldrig vara korrekt. Om så vore kan biodlarna även tillsätta annat socker såsom
druv- eller "vanligt "socker och var hamnar vi då ?
I EU-Direktivet 2001/110 ( skaffa Er detta) står att honung engast får åtföljas av   Produktens ursprung från blommor eller växter
                  Produktens geografiska ursprung
                  specifika kvalitetskriterier
Altså får den inte heta Matlagningshonung T.ex. Citron-honung förbjöds .
Skulle heta Honung med Citron......Enligt Livsmedelsverket.Även detta anses av många vara mot EU-Direktivet.
Ity  " När honungen saluförs som honung eller används i någon annan produkt som är avsedd som livsmedel får inga livsmedelsingredienser, inbegripet livsmedelstillsatser,
ha tillsatts den och inte heller får något annat än honung tillsättas "
Och där står vi. Därför Lars, glöm tillsatser.
Alla Ni har rätt i att flytande honung efterfrågas.Jag ser den enda lagliga möjligheten att värma honungen.och sila genom en mycket fin sil.
Jag tror att det är tillåtet under förutsättning att man inte överskrider 40 ppm HMF.Altså snabb värmning, snabb kylning Så har gjorts i Sydeuropa sedan länge. Skall märkas" Värmd honung"Är det någon som vet var detta står skrivet, vänligen berätta var.

Mac Löfvendahl

• Gäst
Flytande Honung
« Svar #12 skrivet: 14 apr 2004, 01:54 »
Tjena Odlare!

Som sagt känner de flesta till reglerna om tillsatser. Ett återkommande exempel är som du just nämde, inte "citronhonung" utan "honung med citron".  Därför ser jag inga problem med att sälja "honung med fruktos", eller som du själv nämde, "Värmebehandlad honung". Formuleringen känns inte så säljande.
Men känns som debatten börjar ge resultat!

// Mac Löfvendahl

Jörgen Jensen Kungälv

• Gäst
Flytande honung
« Svar #13 skrivet: 30 apr 2004, 01:54 »
Hmm.... Här i Göteborg säljs flytande honung av Hemköp. Den är svensk och KRAV-märkt! Hur gick det till? Detta borde vara omöjligt, eller?