Hej Lars och Bengt!
Honungsmarknaden är som all annan marknad, en dynamisk marknad som man bör anpassa sig till, inte tvärt om. Då tycker jag att man ska vara vaken för kundernas intresse. Vi har väll alla hört frasen "kunden har alltid rätt", det måste gälla även i detta fallet. Samtidigt finns det otroligt konservativa krafter inom denna branch. Det syns inte bara på de svar du har på denna tråd, vilket är på ganska låg nivå. Men jag blir glad när jag hör folk som är lite vakna och är redo att ta lite insiativ i sin produktion. Jag tycker helt klart att du ska sälja flytande honung om dina kunder vill ha det. Vad som är viktigt att man inte får göra det på bekostad av råhonung. Det vill säga att kunden ska alltid vara säker på vad han eller hon köper med sig hem. För det krävs det tydlig marknadsföring av produkten.
Jag har själv upplevt en större efterfrågan på flytande honung. Samtidigt är jag helt övertygad om att det är generations beroende. De yngre är nog mer öppna för flytande honung. Vilket i sin tur borde med hjälp av uteslutningsmetoden göra att det är de gamla rävarna som vägrar att acceptera flytandehonung. Det är varje odlares beslut om att sälja flytandehonung, som man ska respektera. Men vad som är direkt korkat är att hoppa på andra biodlare som försöker var lite företagsamma. Det bästa är att möta efterfrågan på både rå och flytande honung. De konservativa banar vägen för import av flytande honung. Jag är övertygad om att vi inte ska vänja kunsumenterna med utlänskt utbud på hyllerna. Konsumenterna har en tendens att vänja sig, sedan konsumera.
Så för att sammanfatta det hela så tycker jag att efterfrågan ska mötas så snabbt som möjligt. Det har ingen större betydelse om odlaren själv gillar det ena bättre än det andra. Utan se till att kunde blir nöjd istället. Kunden vill inte hålla på att värma sin honung i mircon eller i ett vattenbad när man kan köpa flytandehonung från andra länder! Det är nya tider även i denna branchen, så se till att hänga med! Vi vill inte öppna markanden för utlänska odlare i sverige!!
Vad jag vet kan man inte detektera olika sockerarter med en vanlig refraktormeter. Vi har labb utrustning för detta, men det är inget som odlare har råd med. Men det ska finnas tabeller i de vanligaste honungsböckerna om hur mycket fruktos som behövs för att få en flytande honung.
Med Vänliga Hälsningar // Mac Löfvendahl