Omröstning

Vad använder ni för pump till er honung?

Lobrotorpump
3 (33.3%)
Impellerpump
2 (22.2%)
Monopump
0 (0%)
Övrig
4 (44.4%)

Antal personer som röstat: 7

Omröstningen har avslutats: 04 feb 2004, 17:36

Författare Ämne: Honungspumpar  (läst 7263 gånger)

Mac Löfvendahl

• Gäst
Honungspumpar
« skrivet: 04 feb 2004, 17:36 »
Hej!

Jag är lite nyfiken på vad odlarna använder för pumpar. Jag har förstått att lobroter, impeller och mono finns ute hos odlare.
Var köper odlarna sina pumpar? Är det nån som frekvensstyr sina pumpar eller reglerar med några parametrar? Vad ser ni för fördelar med de olika pumparna? Vad har ni för flöde?

Skriv gärna lite om detta!

MVH Mac Löfvendahl

Utloggad Dan Levin

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 329
Honungspumpar
« Svar #1 skrivet: 05 feb 2004, 10:59 »
Hej Mac

Kugghjuls- och skruvpumpar finns också i slungrummen. Kugghjulspumpen fungerar som impellerpumpen, men klarar mer trögflytande honung.

Dan Levin

Mac Löfvendahl

• Gäst
Skruvpump
« Svar #2 skrivet: 05 feb 2004, 12:35 »
Hej!

Skruvpump är populärnamn på Monopump

MVH Mac Löfvendahl

Utloggad Dan Levin

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 329
Honungspumpar
« Svar #3 skrivet: 05 feb 2004, 16:30 »
Hej Mac

En monopump är en typ av skruvpump, visst. Det finns också en typ av skruvpump som man sätter ned i en tank el.dyl och som lyfter honungen rakt upp i ett grovt rör. Archimedes uppfann modellen. Maxant tillverkar den.

Mvh
Dan Levin

Mac Löfvendahl

• Gäst
Pumpar
« Svar #4 skrivet: 05 feb 2004, 22:14 »
Tjena Dan!

Monopump är vad som kallas för "Skruvpump". Men ibland kallas skruvmatare för skruvpump. Men skruvmatare är främst för fast materia eller väldigt viskösa ämne. Monopumpen eller "Skruvpumpen" kan man pumpa väldigt tunna vätskor, vilket aldrig skulle funka med en Skruvmatare.  

Det låter som en skruvmatare du menar. Dem har jag lite erfarenhet av från sockerindustrin. De är bra för de kan lyfta materia som annars är väldigt svårt för en pump. De kan tillochmed lyfta stora kroppar som potatis, rödbetor, sockerbetor etc. Dessutom är de inte så kännsliga för torrkörning som monopumpen. Vi använder skruvmataren till att dosera socker till en substratberedning.
Man använder även skruvmatare till monopumpen om sugsidan blir för lång eller man inte kan gå upp i rördimention på sugsidan.
Har inte så stor erfarenhet av monopumpen och impellerpumpen som jag har av loborotorpumpen. Men jag skulle aldrig rekomendera att köpa en lobrotorpump till honung om man inte frekvensstyr. Förr användes de till alldeles för många applikationer i industrin. Har fått känslan av att man har större kunskaper om de olika pumparnas funktioner och egenskaper.
Vid en installation av lobrotor är frekvensstyrning oftast ett krav för att undvika kavitation och andra driftsstörningar. Man ökar livslängden avsevärt på pumpen om man kan variera hastigheten. Det sista man vill är att renovera en lobroterpump eftersom detta är väldigt dyrt.
Frekvensomvandlare har dessutom gått ner i pris, kan även spara lite ström för vissa användare.

MVH Mac Löfvendahl