Författare Ämne: Typ av släp...  (läst 6005 gånger)

Utloggad Birgitta Augustesen

• Antal inlägg: 3
Typ av släp...
« skrivet: 17 sep 2009, 08:12 »
Jag undrar om ni har några rekommendationer vad gäller vilket typ av släp som är bäst i detta härliga arbete. Jag skall förhoppningsvis jobba mest med pallar men det är inte bestämt.  Så jag behöver hjälp med lite för och nackdelar på typer av släp och skall det vara med kåpa eller mjuka plastsidor, har sett ett typ av snedställt tak (framtill) antar att det är för vinden? bra,dåligt?

Utloggad Dan Levin

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 332
SV: Typ av släp...
« Svar #1 skrivet: 17 sep 2009, 09:14 »
Det som först och främst bestämmer släpets storlek är vad ditt körkort tillåter och sedan vad din dragbil  tillåter. Du  måste därefter mäta dina lådor, sedan bestämma hur många lådor du vill att ditt släp skall ta, sedan hitta ett släp med en  flakyta som passar.
Standardsläp som är 128 cm breda tar t.ex bara två langstroth plastlådor på bredden, men tre stycken langstroth trä.

Boggie ger mjukare gång, men brukar ha för hög totalvikt för B-körkort. Kåpa eller kapell är inte nödvändigt, inte heller gallergindar, åtminstone jag skattar sällan i ösregn. Det som behövs är  bra spännband, och ett enkelt lock på staplarna för att stoppa röveri och vägdamm.  Fem lådor på höjden är inga problem.

Birgitta,  du som sitter i styrelsen för SBR kan väl se till att SBR får igång sitt eget forum. SBR har ju enligt egen uppgift 2000 yrkesbiodlare i sina led, där borde väl kompetensen om yrkesbiodlingens vardagliga vedermödor finnas....

Hälsningar
Dan Levin

« Svar #2 skrivet: 17 sep 2009, 16:55 »
Tack Dan för tipset om släp det är mycket att tänka på inför bytet. Vi får se om det blir ett nytt släp eller nytt fordon som krävs eller kanske båda. Behövs det någon extra behörighet så är det väl bara att fixa det också. Därför är jag tacksam för alla tips för att förhoppningsvis slippa köpa fel saker. Det är lätt att stirra sig blind på en ide när man inte lyssnat på flera.   
Gällande ett forum på SBRs hemsida så vet jag att diskussionen är igång och har jag inte helt fel så är ett forum är på g...Vad gäller antalet yrkesbiodlare inom SBR kan jag inte uttala mig om då jag inte har koll på det, men det jag vet är att det finns biodlare stora som små med massor av kompetens inom båda organisationerna så ett gemensamt forum kanske vore något som skulle diskuteras.  :)     

ersam

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 sep 2009, 20:30 »
Ska vi starta en ny tråd här eller?  ;)

Problemet är väl snarast att det finns för många forum "out there". Personligen tycker jag SBR kan lägga ner sitt forum och hellre gå in som en del här. Det allra bästa är kanske ändå att både SBR och BF lägger ner sina forum och startar ett nytt gemensamt för att börja om på noll.

För andra finns ju alltid alternativ.nu  8)

« Svar #4 skrivet: 17 sep 2009, 22:24 »
Ursäkta, det spårades ur lite med forumfrågan, den hör inte hit utan det kan vi ta vid ett annat tillfälle.  Jag skulle så gärna vilja höra vad ni har att säga om släp frågan.

Utloggad P-O Gustafsson

• Antal inlägg: 311
    • http://beeman.se
« Svar #5 skrivet: 17 sep 2009, 22:47 »
Ska du använda släp så får du nog ta BE-kort för tungt släp. 2-axlad kärra är mycket bättre, går mjukare både på väg och i terräng. Totalvikt på 2 ton ger ca 1,5 ton last. Det behövs, en full 1000 liters palltank med vinterfoder väger nästan 1400 kg.

Grindar är bra ibland och i vägen i bland... Tycker fördelarna överväger. Gör man dem så det går att få en låda genom på högkant så funkar det för mig. Då kan man sticka in handen och lyfta ut en skattlåda eller foderlåda utan att behöva kliva upp och lyfta över. Lastar på fulla lådor gör vi alltid bakifrån där det finns ett steg.
http://beeman.se/material/trailer-nf.htm

--
P-O

Utloggad Edward Warburton

• Antal inlägg: 413
  • Honung från Biodlarn i BÖNAN när björnen får välja
« Svar #6 skrivet: 18 sep 2009, 11:04 »
hej Birgitta vet inte hur stor ditt behov är , men om den inte är allt för stor kan ett vang utan på sjkuts broms vara ett alternativ. = ingen broms att fixa inför besiktning , inget broms som låser när du backar. men om du ska lasta mycket och over 500kg är det nog inget vidare val. lycka till  ::)
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Utloggad Björn Jacobson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 1 492
« Svar #7 skrivet: 19 sep 2009, 17:50 »
Det måste finnas anledning till att i större biodlingar används mycket  släp.
Många smh på samma ställe ger kanske fullt lass. Och en surrning av lasten.
I vår mindre biodling (c:a 150 smh) och 6-15 smh i varje bigård är vi mycket nöjda med en skåpbil ,modell lång.
Familjer på landet har oftast behov av 2 bilar. Då kan den ena stå privat och skåpet på firman.