Författare Ämne: Kupor  (läst 4700 gånger)

Mac Löfvendahl

• Gäst
Kupor
« skrivet: 09 mar 2004, 22:00 »
Det tycks finnas en del olika standard på ramar och kupor beroende på vart man befinner sig i världen. Jag undrar vad det beror på att vissa länder har så extremt stora ramar och kupor medans andra länder har mer blygsamma storlekar på sina ramar och kupor. Finns det nån smärtgräns för hur stor en kupa och hur stor en ram kan vara för binas del? Om man bortser ifrån hanteringen och endast tänker på bina, skulle kupan kunna bli mycket större än vad de är idag? Finns det inte nån stor odlare som kör någon egen standard för at t ex ta hänsyn till maskinparken?
Har vår kupa nått slutet på utvecklingen? Själv tycker jag att det fortfarande finns mycket man kan önska sig!

MVH Mac Löfvendahl

Mats Mellblom

• Gäst
Kupor
« Svar #1 skrivet: 14 mar 2004, 11:39 »
Hej,

En gång rev jag ett vildbisamhälle som satt sig mellan innervägg och yttervägg i en hus. Det hade tre vaxkakor, som vardera var ca 1 m2. Tydligen är vi långt från gränsen för vad bina tål.

När det gäller utrustning är de flesta tysktillverkade slungor (de är vanligast i Sverige) anpassade för 3/4-langstrot.

Med vänliga hälsningar
Mats Mellblom

Jarl Holmberg

• Gäst
Kupor
« Svar #2 skrivet: 25 maj 2004, 10:36 »
Finns det någon som kan skriva ned här vilka rammått som gäller, på de någorlunda kända formaten. ram innermått,  och ev yttermått.
/Jarl

Utloggad Torbjörn Ekblom

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 46
    • http://www.biodlingsforetagarna.nu/sormland.htm
Ramformat
« Svar #3 skrivet: 25 maj 2004, 12:26 »
Du kan kolla på denna länk. Där finns en del uppgifter på rammått mm.

http://www.multi.fi/~svobbiodlare/History/Medlemsinformation2_2001.pdf

Lycka till.
mvh Torbjörn

Utloggad Björn Jacobson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 1 474
Kupor
« Svar #4 skrivet: 29 maj 2004, 16:33 »
Svar till Jarl Holmberg  Om Du inte har Joel Svenssons eller Törebodas Katalog kan Du begära den Där står alla vanliga rammått. Jag tror att
90 % av världens biodlare har Langstrotbredden. Lågnormalbredden
finns i Sverige Norge och till en del i Tyskland