Författare Ämne: Flytt från trågkupa  (läst 18924 gånger)

Utloggad Gideon Önnestam

• Antal inlägg: 189
Flytt från trågkupa
« Svar #15 skrivet: 13 apr 2004, 22:05 »
Hej!!

Det var en plasttilverkare I Järfälla som  länge funderat på att prova med biodling ,  Och när han väl fick möjligheten så kanske inte det resultatet var så lysande. Men.. Den här mannen  är en ganska så klurig kille så han konstrurerade  en biram  eller ska vi säga en gavel till en biram som verkligen inte är så dum.  

Det kan vara jobbigt att beskriva  en pryl så att andra förstår men jag ska försöka.

Tänk dig en plastpryl liknande gaveln på en Hoffmanram men i det här fallet har den en bredd på 34millimeter. I den övre delen  har den ett uttag för en överlist på 22X10 och i den nedre delen ett uttag på 16X10 för underlisten . Genom att att bredden är 34 millimeter så behövs inga avståndstift  och ett knaster  på gaveln ersätter  sidstiftet.
Hela den här prylen är utförd i omkring 1millimeters  plast i livsmedelskvalitet.
I över och underlisten  sågar jag en lagom djupt spår.  Och sedan har jag vax i lite speciell storlek.

I den fixtur som jag gjort så monterar jag  med en gummiklubba sedan ihop gavlar och lister + vax  tidsåtgång för det tempot cirka 30sekunder.  Jag använder ganska   tunt vax så jag brukar gjuta fast det i överlisten  och det tar väl omkring  30 sekunder till. Så på omkring 1minut så har jag en färdig ram med  vax och allt.
Fördelar:  Det går fort att montera ramen.  Bina bygger ut den mycket snabbt  för dom har inget tomrum mellan vax och ram. Vid avtäckning  så använder jag en vanlig lite styvare filekniv  och snabbare än det  är nog inte möjligt.

Om du är intresserad så kan jag kolla om Karl Erik har fått ordning på sin hemsida  så du kan få en bild på ramen.

Ha det bra!!
Våren är på gång!!

Hälsningar
Gideon

Håkan Rönnberg

• Gäst
Tidsapekten för trådning
« Svar #16 skrivet: 14 apr 2004, 10:20 »
En aspekt att beakta är tiden för trådning.
På en LNram med 6 trådar tar det längre tid att få till tråden än att spika ramen med avståndsstift.
I en 3/4-Langtroth Hoffman-ram slipper man dels stiften och dels är det bara två trådar istället för 6 vilket rejält underlättar arbetet. Visserligen armerar det inte lika bra som en 6trådars LN-ram men många tycker till och med att det räcker med spåren för vaxkakan i över och underlist.

Men man måste ändå tänka på vart man är på väg med sin biodling.
Det är en himla skillnad för en proffsbiodlare som har krav på sig att kunna köpa pallar med matrial så billigt som möjligt och att ramarna ska passa i svindyra maskiner.

Tänker man hålla sig på hobbynivå är det viktigare att man kan kompletteringshandla saker hos sin lokala handlare än att man kan beställa pallar med kupor på postorder.