Författare Ämne: Uv botten  (läst 3961 gånger)

Helge Lind

• Gäst
Uv botten
« skrivet: 19 mar 2004, 11:57 »
Efter första övervintringen på UV botten noterar jag följande. Mycket döda bin på botten längst bak vid plåten på baksidan i övrigt inga döda bin på botten utan endast längst bak. Det är som om att bina när det har befunnit sig mot bakväggen i kupan inte har klarat draget från bakplåten eller blivit isolerade från övriga vinterklotetklotet. I bruksanvisningen till botten framgår inte om det skall vara tvär eller längbygge. Så vi har övervintrat på tvårbygge. Någon som vet?

Helge Lind

Jörgen Jensen Kungälv

• Gäst
Uv botten
« Svar #1 skrivet: 21 mar 2004, 16:11 »
Vad är en UV-botten för något? (om man inte frågar får man aldrig veta!)

Helge Lind

• Gäst
Uv botten = Universalbotten
« Svar #2 skrivet: 22 mar 2004, 08:20 »
Botten finns beskriven på länken nedan. Det är ingen nätbotten utan jag tror det kallas genomdragsbotten. Botten är ganska hög och man kommer åt hela botten genom att ta bort bakplåten som är perforerad med hål och som tillgodoser en luftström under ramarna. Jag har goda erfarenheter av botten under sommarhalvår, men som sagt är det första övervintringen och en del frågor uppstår. Nackdelen med botten är att om inte utökar tillräckligt i tid så blir det lätt vildbygge ner i botten, å andra sidan har man en bra indikator där att bina skall ha mer plats.

http://www.yb.nu/files/ubotten.PDF

Med vänliga hälsningar Helge Lind