Författare Ämne: Jäst honung  (läst 5510 gånger)

GP

• Gäst
Jäst honung
« skrivet: 30 mar 2004, 12:09 »
Efterlyser förslag på vad man kan göra med jäst honung ? förutom bakning (vilket jag har för mycket för) och mjöd (vilket jag inte dricker).
Kan man stödfodra med den på våren? Invintra? Det vore ju det allra enklaste, men klarar binas magar av det?
Är det lagligt att sälja den om man skulle hitta t ex ett bageri som är villigt att köpa, eller räknar lagen den som 'otjänlig till människoföda'?

Jörgen Jensen Kungälv

• Gäst
Jäst honung.
« Svar #1 skrivet: 07 apr 2004, 18:05 »
Ett uppslag kan vara att kontakta Hembryggarföreningen. De arrangerar SM i ölbryggning för amatörer. De är av naturliga skäl inte intresserade av biodling, men förmodligen finns det någon medlem som är intresserad av "billig" honung, för framställande av mjöd. Jag läser i dagens Aftonbladet att Peter Högström och Jessica Heidrich, Årsta i södra Stockholm har blivit SM-segrare för tredje gången i ölbryggeri. Dom går väl förmodligen att hitta via nummerupplysningen, eller så får man väl leta efter om Hembryggarföreningen har någon hemsida.
 Jag kan även nämna att jag för något år sedan blev bjuden på smakprov av mjöd på en "Getskärskurs" och blev imponerad. Det smakade som portvin ungefär, men finns tydligen i en massa varianter om man behärskar ämnet. Själv uppskattar jag inte portvin, men lade produkten på minnet, om man någon gång skulle få ett överskott på honung. Lite fördomsfullt tänkte jag att det finns väl alltid någon "äldre" dam (i min egen ålder) som skulle uppskatta en sådan flaska i julklapp eller present. Om jag kommer ihåg rätt så dödas alla jästsvampar när alkoholhalten når en viss nivå, och jäsningsprocessen avstannar, och då borde ju en naturlig förekomst av jästsvampar sakna betydelse.

Bengt Brown

• Gäst
Mjöd
« Svar #2 skrivet: 08 apr 2004, 10:25 »
Vid mjödframställning så kokar man oftast "mäsken" för att det enbart ska vara den önskvärda jästsorten man tilllsätter som ska ta överhanden. Hygienen är mkt. nogran, just för att inte "vilda" svampar ska vakna. Men att använda jäst honung efter kokning ska fungera mkt. bra.

Utloggad Lars-Göran Sjöstedt

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 48
Jäst honung
« Svar #3 skrivet: 08 apr 2004, 13:13 »
Hej
Jag kan hjälpa dig att omvandla jäst honung till honungskola.
Mvh Lars-Göran/ Höglandets honung

lg.sjostedt@hoglandetshonung.cm

Utloggad Lars-Göran Sjöstedt

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 48
Jäst honung
« Svar #4 skrivet: 08 apr 2004, 13:16 »
Hej
Jag kan hjälpa dig att omvandla jäst honung till honungskola
Mvh Lars-Göran /Höglandets Honung

lg.sjostedt@hoglandetshonung.com