Författare Ämne: Producentansvar för förpackningar  (läst 3768 gånger)

GP

• Gäst
Producentansvar för förpackningar
« skrivet: 30 mar 2004, 12:14 »
Kan någon upplysa mig om vad producentansvaret för förpackningar egentligen innebär för oss biodlare? Jag tar tillbaka burkarna om någon vill ge mig dem. Uppfyller jag därmed producentansvaret? Måste det stå något om detta på etiketten? Betalar kanske SBR eller burktillverkaren någon avgift någonstans så att vi alla uppfyller producentansvaret i.o.m. vårt medlemsskap eller burkköp?

Anders Laby

• Gäst
Producentansvar för förpackningar
« Svar #1 skrivet: 31 mar 2004, 00:43 »
När det gäller producentansvaret för glasförpackningar kan man läsa mer på www.glasbanken.com.

När det gäller platsförpackningar är det www.repa.se som gäller för mer information, det är också en mer komplicerad bit när det gäller vem som har ansvaret för återvinningsavgiften för plastförpackningarna, men det får jag överlåta till någon annan att svara på.

Följande info har jag fått från deklarationsblanketten för återvinningsavgiften för glasförpackningar:

"Till avgiftspliktiga förpackningar hör samtliga glasförpackningar som används i Sverige. Avgiften betalas av tillverkare av förpackningen eller av den som infört förpackningen, fylld eller ofylld, till Sverige..."

Så min slutsats är att ifall du köper de glasförpackningar som du fyller honungen i från en leverantör i Sverige så har den leverantören fullgjort plikterna för producentansvaret för förpackningen.

Med vänliga hälsningar

Anders Laby