Författare Ämne: Honungsportal!  (läst 5168 gånger)

Mac Löfvendahl

• Gäst
Honungsportal!
« skrivet: 19 apr 2004, 18:53 »
Hej!

Jag saknar en komplett honungsportal. Det finns biodlarna.se och yb.nu. Jag tycker att yb.nu är i särklass bäst. Vad som väger tyngst är forumet, där de "gamla rävarna" kan erbjuda kunskap och tips till yngre och/eller mindre erfarna odlare. Men det skulle finnas en sida för alla som är intresserade av honung eller bi, oavsett om man är hobbyodlare eller yrkesodlare. Det hade varit en bra sida för att främja honungskonumtionen.  Dessutom skulle det finnas register och länkar till företag och olika leverantörer. Finns det nån sån här plan? Jag saknar verkligen en honungsportal, så det hade varit kul och höra om det finns planer på att starta ett projket? En portal kan göras väldigt avancerad och möjligheterna är stora!

//Mac

Mac Löfvendahl

• Gäst
Honungsportal!
« Svar #1 skrivet: 29 apr 2004, 19:53 »
Hej!
Jag tänkte bara ge ett bra exempel på en bra portal: http://www.svenskmjolk.se/.

Skulle inte biodlingen dra nytta av en sån här? Känns trots allt som det är framtiden om man ska nå ut till massan!

// Mac Löfvendahl

Jörgen Jensen Kungälv

• Gäst
Honungsportal
« Svar #2 skrivet: 30 apr 2004, 02:15 »
Vad är det som gömmer sig bakom de behöriga sidorna hos biodlingsföretagarna? Kanske det som efterlyses här.
Själv vill jag knappast kalla mig biodlingsFÖRETAGARE, p.g.a min blygsamma versamhet. Enligt skattmasen är jag däremot skattskyldig från första kupan, då jag har ett månskensjordbruk. Kan det vara värt att registrera ett medlemskap hos Biodlingsföretagarna även om man är i ett start / upplärningsförfarande?

Utloggad Dan Levin

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 329
Honungsportal!
« Svar #3 skrivet: 30 apr 2004, 10:00 »
Hej Jörgen

Det finns absolut inga hemligheter på medlemsdelen av forumet, enda skillnaden, förutom att alla är medlemmar i Biodlingsföretagarna, är att där får man inte vara anonym.

Sedan tror jag att det är just i uppstartningsskedet man skall gå med i Biodlingsföretagarna, för att slippa göra de största missarna, t.ex för att inte bara skala upp sin hobbybiodling gånger tio. Medlemstidningen Gadden är en guldgruva för alla biodlare, inte minst  för hobbybiodlaren som vill lära mer om rationella arbetsmetoder.

Medlemsavgiften är till största delen avdragsgill, eftersom den betalas till Biodlingsföretagarna Service AB.

Till Mac:
Den självklara kommenteren är naturligtvis att det ju inte finns något som hindrar att du själv skapar en egen biodlingsportal på nätet, eller inspirerar andra att göra det.

Hälsningar
Dan Levin
webmaster@biodlingsforetagarna.nu

Jörgen Jensen Kungälv

• Gäst
Honungsportal
« Svar #4 skrivet: 01 maj 2004, 20:25 »
Hej Dan!
Du har övertygat mig, så nu har jag registrerat mig som medlem i yrkesbiodlarna! (Hoppas att jag  gjort rätt med registreringen, för jag är inte alltid kompis med min dator).
Själv har jag nog gjort alla fel man kan när jag startade min biodling. Det är ju alltid intressant att uppfinna hjulet alldeles själv, men kanske inte den smartaste vägen till framgång. Med hjälp av min lokala biodlarförening (Södra Inland) och vår eminenta bitillsyningsman Conny har det trots allt gått åt rätt håll. Jag antar att ingen blir rik på biodling i likhet med alla andra agrara näringar, men om man nu har bestämt sig för att leka bonde tills pengarna tar slut, så kan man ju välja något som är fascinerande och det tycker jag att biodling är! Förmodligen kan jag bespara mig en massa "nerköp" genom att ta till mig av vad de som är erfarna har att delge noviserna.