Författare Ämne: Utökning  (läst 4517 gånger)

Björn Dahlbäck

• Gäst
Utökning
« skrivet: 10 maj 2004, 21:40 »
Jag tänkte dela några av mina samhällen med avsikt att få flera produktiva samhällen nästa år. Jag accepterar att det i år inte blir så mycket honung. Kan man dela ett " starkt " samhälle i 5 delar med en kläckfärdig cell till varje?

Annat bra tips tas gärna emot.

MVh

Björn D

Utloggad Dan Levin

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 329
Delning
« Svar #1 skrivet: 11 maj 2004, 08:54 »
Hej
Det går alldeles utmärkt att dela ett starkt samhälle på fem avläggare. Mycket viktigt är dock att fodra småsamhällena. De får aldrig ha brist på drag, helst i flytande form enligt min erfarenhet, i alla väder, då växer de sig fullt invintringsbara under en säsong.

Fodringen ordnar jag såhär; Jag tar en formplyfaskiva i samma mått som sargen, gör ett hål med samma diameter som locket på en glasburk, häftar ett fint nät över hålet, och ställer en upp och nedvänd glasburk på nätet.  Sockerlösning i burken, som bytes när den är tom. Antalet spikhål i burklocket reglerar flödet. Foderballong ger för starkt flöde, annars fungerar ju en sådan på samma sätt. Det går åt en extra sarg att ställa överst, för att skydda burken. Mycket spring, men betydligt billigare än att köpa samhällen av andra.
Om du gör dem sent på säsongen efter dragets slut så placera alla avläggare i en avskild bigård, de kan annars rövas till döds på nolltid. I fjol gjorde jag misstaget att ställa 5-ramars avläggare i en stor bigård i mitten av juli, det blev ingenting kvar av dessa, pga röveri, trots minimalt fluster. I en annan bigård med bara avläggare gick det bra.
Det här är mina erfarenheter, det finns säkert många fler.

Hälsningar
Dan Levin