Författare Ämne: Myrr extra/ Imidakloprid  (läst 4341 gånger)

Utloggad Björn Jacobson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 1 492
Myrr extra/ Imidakloprid
« skrivet: 22 maj 2010, 17:57 »
Bayer introducerar ett nytt medel mot myror.Innehåll 0.05 viktsprocent Imidakloprid Det skall strös vid myrornas ingångar.Myrororna dra ner det i boet  och efter 1-2 veckor är boet utrotat. Detta står på förpackningen.
Det har under åretal varit dikusioner om Imidakloprid som betmedel. Det följer med plantan upp och det finns sedan i pollenet.Det vanligaste betmedlrt för frö till raps, solrosor och annat.
Biodlare på kontinenten har stridigt mot Bayer om giftigheten för bin
Är detta ett bevis att biodlarnaq haft rätt ?
Vill se svar från Freddy och CG

Utloggad Matias Köping

• Honungsmannen
  • Antal inlägg: 156
    • www.honungsmannen.se
SV: Myrr extra/ Imidakloprid
« Svar #1 skrivet: 22 maj 2010, 21:26 »
Man får rysningar !

Idag var jag hos mina skogsbin och skogsbolaget har gått hårt åt skogen med hyggen som följd, i år ska de plantera, läste på förpackningen på de plantor som nu fraktats ut att gran plantorna som kommer från finland var behandlade med imidakloprid också, då väcks ju frågan hur länge detta följer med i trädets uppväxt, och om binas insamling av propolis även innehåller nåt av detta ??? eller har jag fel, eller om honungen från granbarklusen får nåt av detta? Jag bara spekulerar, tills nån kunnig klok person säger mig hur detta hänger ihop.

Utloggad Yngve Kihlberg

• Antal inlägg: 584
SV: Myrr extra/ Imidakloprid
« Svar #2 skrivet: 23 maj 2010, 10:20 »
Imidacloprid finns i växten, systemiskt, och påverkar insekter som suger växtsaften eller äter på växten. Medlet angriper nervsystemet på insekten. Efterhand som växten blir större och tiden går så späds medlet ut och effekten avtar. Tanken är att ha ett skydd i etableringsfasen när plantan är känslig för angrepp. Troligen kan du inte hitta någon effekt år två, men jag är osäker.

Om det går löss på granplantorna dör de och följdaktligen finns ingen lusdagg för bina att hämta. Det lilla som eventuellt blir innan de dör förorsakar troligen inget drag och därmed klara sig bina.

Hela den lilla behandlade plantan har medlet i sig och därmed även i propolis om nu bin samlar det på så små plantor vilket jag betvivlar.

Imidacloprid finns i många betningsmedel idag. Jag tror problemet kan vara större med guttationsdroppar från lantbruksgrödor betade med medlet, t.ex sockerbeta, om bina söker vatten.