Författare Ämne: Hur gör ni med sorthonung  (läst 7775 gånger)

Utloggad Per Henrik Magnusson

• Antal inlägg: 47
Hur gör ni med sorthonung
« skrivet: 06 jul 2010, 22:39 »
Jag tycker att mina bin täcker honungen ganska sent. Man hör ju annars att man ska skatta honung så att inte bina känner sig alltför rika. Men om dom inte täcker honungen då? Och så hade det ju varit roligt att ta lite sorthonung men den är ju absolut inte täckt hos mig. Hur gör ni, fortsätter att torka honungen hemma eller täcker era bin honungen fortare? Vad beror det på i så fall, gener eller kupan? Låga ramar tex ska väl vara bra? /PH

Klims

• Gäst
SV: Hur gör ni med sorthonung
« Svar #1 skrivet: 16 jan 2011, 00:27 »
Har markt samma sak, har darfor inte brytt mig om sorthonung (an iallafall).  De verkar ointresserade av att tacka fore mitten pa Juli iallafall.

Utloggad Björn Herbst

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 161
« Svar #2 skrivet: 18 feb 2011, 08:45 »
Ta med fukthaltmätaren då och gör en koll i bigården. Skattning på morgonen när några lådor  är fulla fungerar alldeles utmärkt. Då har dom torkat den hela natten och inte hunnit dra in nytt. Täckt honung är ett gammalt bra tips för att slippa eventuell jäst honung. Nu har vi fukthaltsmätare att tillgå-viktigt instrument-sparar tid och bidrar till kvaliten.
Skattar av all honung när sortdraget börjar avta. Landar ändå  på ca 18% fukthalt. Den torkar bla i det varma "väntrummet" innan slungning.

HAr fått för mig att bina bara täcker honung först när de anser att det är så mycket lager att det skall sparas för vinterbruk. Innan dess skulle det vara slöseri med vax eftersom de ändå vill använda det till foder. Om det sedan är så att dom täcker tidigare under regniga, fuktiga år för att skydda fodret kontra i år som var varm och torrr itex här i Mälardalen  har jag inga belägg för, men känn som ett alternativ. Bin är ekonomiska.  Har någon av  Di Stora tex P-O, Wisping några iaktagelser att bidra med i ämnet?

Anders Wizping

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 feb 2011, 22:39 »
Jag får nog erkänna att vattenhalten är inget jag tänker på.
Jag köpt min första refraktometer på årsmötet förra helgen.
Mest för att certifierings firman krävde att man har lite koll på vatten halten.
Jag har hållt på med biodling i snart 33år och mig veterligen har jag aldrig haft honung som jäst.

Jäst honung är något som oftast drabbar hobby biodlare som slungar ett par lådor som sedan hamnar i samma hink.
Om man slungar ett par hundra lådor som går i samma tank så spelar det ingen roll om det följer med några blaskiga lådor.

Det kan oxå bero lite på vilken ras man har.
Jag köpt gul taber för ca 10år sen. Dom var helt hopplösa på Ljungen allt jäste varje år.
Min kusin hade oxå samma problem med gula bin.
Problemet försvan när han gick över till bukfast.

MVH Anders Wizping

Utloggad Björn Herbst

• Antal inlägg: 161
« Svar #4 skrivet: 20 feb 2011, 07:07 »
Åh. Något för Martin N att titta på. Han är ju duktig på dessa analyser. Buckfast utvecklades i en av de regnigaste delarn av storbrittanien. Dvs en vältorkad honung är gynnsamt för bina långsiktigt?(jag klurar-) I en torrare   geografi borde bina spara kraft genom att inte behöva. Bf samhällenna i Bf som torkade honungen ordentligt och håller koll på det bör ju hgynnats med bättre foderkvalite?
 En avvikelse från diskussionen.
Luftfuktigheten i miljön när honungen är utanför binas kontroll- efter skattning- påverkar trots allt mer.

Utloggad Yngve Kihlberg

• Antal inlägg: 572
« Svar #5 skrivet: 20 feb 2011, 14:47 »
Jag har hållt på med biodling i snart 33år och mig veterligen har jag aldrig haft honung som jäst.

Jag köpt gul taber för ca 10år sen. Dom var helt hopplösa på Ljungen allt jäste varje år.

Du är lite tvetydig Anders..... ;D

Anders Wizping

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 20 feb 2011, 15:23 »
Det var ca10 samhällen och honungen kaserades från dessa. Det var bara ljungen dom inte klarade av.
När jag säger att det aldrig jäst så menar jag i burkarna 8)
Men det förstod du nog Yngve ;)