Författare Ämne: frysa honung?  (läst 10626 gånger)

Jörgen

• Gäst
frysa honung?
« skrivet: 18 aug 2004, 09:50 »
Hejsan!
Jag har för mig att jag läst någonstans (kanske här) om en person som lade nyslungad, burkad honung i frysen för att slippa röra i den. Fungerar det och varför gör inte alla det då?
Jag förstår att det kräver stor fryskapacitet för att klara av det och att första året kan det vara svårt att leverera honung till kunden.
Förstörs några näringsämnen under tiden i frysboxen?
Hur lång tid ska den förvaras innan man kan ta upp den?
Fungerar det på alla sorters honung?

Många frågor men tacksam för svar!

M v h
Jörgen

Utloggad Göte Lasses

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 52
frysa honung
« Svar #1 skrivet: 29 aug 2004, 18:56 »
Antagligen är det jag som är skyldig till det där! Jag sålde flytande honung som var fryst, numera har jag inte så mycket bin.

Den honung som jag har är skogshonung som tar flera månader att kristallisera utan ymp (jag har inte gjort någon pollenanalys) och det går bra att frysa den. jag frös in den i plastburkar direkt och sålde den till de som ville ha flytande honung, men man måste informera kunden om att det är färskvara när den kommit ur frysen! eftersom den kristalliseras väldigt grovt (man kan inte kalla den sandig precis, grusig är nog ett mera passande ord). Honungen stod sig flera år i frysen.

Jag har pratat med andra biodlare som har försökt men det har inte fungerat, honungen har kristaliserat trots att den varit fryst. Antagligen beror de på vilken honung man har. Du får testa i liten skala på din egen honung så får du se vad som händer.

lycka till

Jörgen

• Gäst
frysa honung?
« Svar #2 skrivet: 30 aug 2004, 10:01 »
Tack för svaret!

Jag har provat på några burkar och när jag tog upp den senaste hade den varit fryst i cirka sex månader och den hade blivit helt vit och hade en konsistens som var helt underbar, som lagom mjukt smör och inga som helst kristaller i. Jag har pratat med någon som testat att frysa och denne hade fått flytande honung när han tog upp sin burk, så därför blev jag väldigt förvånad över mitt resultat.

Frågan är om de nyttiga ämnen som finns i honungen förstörs av frysningen.

Jörgen