Författare Ämne: Korkad fråga, men Får bina med sig pollen genom spärrgallret?  (läst 2921 gånger)

Utloggad Jonas.Dahlqvist

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 7
Hej, nybörjare här så ni får ha överseende om frågan är korkad. Har just gjort en öppen starter för att larva om imorgon. Satte spärrgaller i botten för att ingen drottning på vift ska ta sig in, men nu undrar jag om bina kommer genom med pollen. Mycket pollenklumpar framför flustret och bina är oroliga som attans. Mycket tacksam för snabbt svar.

Utloggad Björn Lagerman

• Antal inlägg: 245
Dina egna observationer är kanske svar nog. Dvs ja och nej! Jag har spärrgallerbotten och gör vad jag kan för att inkommande bin inte ska behöva tappa pollen av att passera upp genom spärrgaller.

Utloggad Jonas.Dahlqvist

Stort tack för snabb respons! Då låter jag spärrgallret sitta kvar! Hjälpt till att plocka in en svärm idag, så jag tänkte att det borde funka att börja odla drottningar kalla våren till trots.

Utloggad Björn Lagerman

• Antal inlägg: 245
Att sätta spärrgaller för att hindra oönskade drottningar hamnar nog i kategorin "overkill" särskilt så här tidigt. Ta bort gallret, skulle jag göra!

Utloggad Jonas.Dahlqvist

Ok stort tack, jag kör på det och sätter på burar när de täckts. Passar på att säga att du har en fin idé med BeeScanning och önskar lycka till! Hälsn Jonas