Författare Ämne: Hur ser det ut oss er?  (läst 3044 gånger)

Utloggad Lars Höglund

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 129
Hur ser det ut oss er?
« skrivet: 30 maj 2017, 13:56 »
Hej!

Hur ser läget ut med era bin?
Här i Härnösand-Timrå verkar den kalla våren satt sina djupa spår och förmodligen har den ogynnsamma sommaren 2016 oxå ett finger med i spelet.
Då jag i slutet av mars kollade om de levde och hade foder var jag väldigt glatt överraskad men under maj har en del samhällen tynat bort och många samhällena ser nu mindre ut än vad de var i mars. Enda sambandet jag ser är att de bigårdar som brukar vara tidigt igång är de som verkar ha tagit mest stryk under våren. Uppskattningsvis ligger samhällena 1-2 veckor efter jämfört med normalt och frågan är om det hinner bli några bin till hallondraget juni-juli???
Om några dagar börjar maskrosorna att blomma här.

Hur ser det ut för er andra runt om i landet?

Hälsningar
Lars

Utloggad Thomas Henriksson

• Antal inlägg: 423
SV: Hur ser det ut oss er?
« Svar #1 skrivet: 30 maj 2017, 17:28 »
Även längst i söder var den nyckfulla våren ohälsosam för bina. Jag har aldrig på 24 års tid upplevt så stor variation i bistyrkan mellan samhällena som våren 2017.

Tidig start gav en runda yngel och även kläckta drönare hos mig, innan kylan kom. Sedan varade kylan väldigt länge, och det visade sig trots allt vara väldigt positivt på så sätt att många dragbin hann utvecklas tills rapsdraget drog igång. Högsommarvärme i drygt en veckas tid då rapsen sedan stod i full blom gjorde att jag igår skattade 3 lådor från de bästa samhällena, och de har två halvfulla lådor kvar...

Utloggad Björn Lagerman

• Antal inlägg: 245
« Svar #2 skrivet: 30 maj 2017, 22:26 »
Här i Bergslagen har värmen givit det bästa drag jag någonsin upplevt i maj.
Bästa vågkupan + 45 kg på en vecka! Maskros och fruktblomning.

Utloggad Fabian Lindhe

• Antal inlägg: 63
« Svar #3 skrivet: 31 maj 2017, 07:03 »
Här i Södermanland är det liknande som hos Björn, det är dock väldigt ojämnt. Tvärtom från dig så är det de samhällena som var starka och står i bra bigårdar som har blivit superfina medans de som inte har haft tillräcklig styrka inte har presterat. Jag tycker att det blir svårt när bigårdarna är så ojämna.

Bästa samhället på maskrosen hade dragit in runt två lådor för några dar sen medans de svaga inte ens har kommit upp i skattlådorna. Såg förövrigt årets första vitklöver blomma igår och hallonen ser ut att vara långt gågna