Författare Ämne: tillsättning av drottning i samhälle som har viseceller??  (läst 5278 gånger)

Utloggad Gunnar Engström

• Antal inlägg: 1
Hej
Jag är  nybörjare. Köpte två samällen nu i våras. Allt frid och fröjd. Köpte dom på varsin 10 ramars LN.
Utökade bägge med mellanväggar en låda. Blandade lite tog upp 4 ramar med yngel till övre lådan. Båda samhällena har vuxit bra, men upptäckte viseceller i ena. Tog då dom ramar med yngel som jag hade viseceller och gjorde en avläggare.
Uptäckte i helgen att dom dragit upp fler viseceller. Så då gjorde jag en till avläggare och tog då drottningen pluss tre ramar yngel och en ram foder.

så till mina frågor:
1. Varför började dom bygga viseceller, fanns gott om plats, är det på grund av att jag bara utökade med mellanväggar??
Nu börjar det finnas en del ramar som dom hunnit bygga ut med vax.

2. Tänkte tillföra nya drottningar Kreiner i och med att jag har lite av blandras nu. Hur kan jag göra det. Antar att det smidigast är att vänta ut tills samhällena har dragit upp drottningar som sen får kriga om vem som e starkast osv. För att sedan döda henne å stoppa in en renrasig. Men då tappar ju sammälet nära på en månad utan äggläggande drottning. Kan jag tillsätta en drottning nu trots att det finns viseceller. Tar hon kål på dom. Eller kommer hon att svärma när dom kläcks?

Utloggad Magnus Wikman

• Antal inlägg: 3
SV: tillsättning av drottning i samhälle som har viseceller??
« Svar #1 skrivet: 18 jun 2017, 01:40 »
Hej Gunnar!

1. Det kan ha varit så att de upplevde det som trångt om drottningen inte hade celler att lägga ägg i eftersom mellanväggarna inte var utbyggda ännu.

2. Jag hade gått igenom samhället och rivit samtliga drottningceller och förvissat mig om att ingen kläckt drottning finns i samhället och sedan tillsatt den äggläggande drottningen.