Författare Ämne: Spärrgaller plast  (läst 3797 gånger)

Utloggad Hampus Lind

• Antal inlägg: 23
Spärrgaller plast
« skrivet: 28 jun 2017, 07:03 »
Hej,

Varför är spärrgaller i plast mindre än mina dadant/lang lådor (yttermått)?

På lite äldre kantstötta lådor går bina ut å in mellan lådorna eftersom spärrgallret inte har samma yttermått som lådorna.

Har förstått att spärrgaller med träram ruttnar efter ett tag, och plastgallren är billiga å smidiga, men finns det andra alternativ?

Tack,
Hampus

Utloggad Wilhelm Ydrestål

• Styrelsen
  • **
  • Antal inlägg: 156
SV: Spärrgaller plast
« Svar #1 skrivet: 28 jun 2017, 21:36 »
De är anpassade för langstroth trälådor som används i stor utsträckning utrikes, jag tycker de funkar kalas även till nackalådorna, ibland hittar bina flygvägar där, men de gör de mellan andra lådor med då och då. Största nackdelen är att man måste sätta ner första skattlådan rakt, inte skjuta den eftersom man inte ser var det hamnar. Blir lite mer bikross av det. Men de är smidiga att ta med sig, lätta. Och de ruttnar inte.

Finns stansad aluminium, men de har jag inte testat, så jag vet inte hur väl de stämmer med måtten..

Hälsningar
W

Utloggad Hampus Lind

• Antal inlägg: 23
SV: Spärrgaller plast
« Svar #2 skrivet: 29 jun 2017, 08:08 »
Tack Wilhelm, då förstår jag varför de är utformade på det viset.

Har sett att bina över tid gärna bygger igen hålen i spärrgallren. Skrapnig tar bara bort utanpåliggande vax, så hur tar jag enklast/snabbast bort vaxet i hålen? Ånga? Testat med högtryckstvätt med varmvatten men tycker inte jag fick bort vaxet.

Tack,
Hampus