Författare Ämne: Inreda container till (mini-) honungshus?  (läst 12080 gånger)

Stellan Gedell

• Gäst
Inreda container till (mini-) honungshus?
« skrivet: 08 jan 2008, 21:25 »
Jag måste ta tag i frågan "Honungshus". Min tidigare lösning är inte längre möjlig att använda. Då jag har krav på min verksamhet att den skall ge avkastning kan jag inte investera i ett 100 m2 nybygge, med tanke på att förvärvsarbete hindrar mig från att ha mer än cirka 50 samhällen. Ett troligare scenario är att jag lägger ner verksamheten och blir hobbybiodlare. Innan jag ansluter mig till de förtappades skara  :P vill jag försöka finna andra framkomliga vägar.

Samarbete är tyvärr svårt att få till.

Istället är jag inne på en lågprislösning som kanske kan fungera för måttliga mängder samhällen/honung. En container inredd till livsmedelsgodkänd standard, att placera ute på gården. Jag köper en 20´eller 30´container. Isolerar den invändigt med cellplast och skivmaterial samt klär golv, väggar och tak med vanlig (golv-)plastmatta.

På dessa 15 eller 22 m2 skall sen allt rymmas. Jag har gjort några skisser och det kan fungera. Men istället för att prova i full skala direkt undrar jag:

Är det någon av er som har gjort detta eller känner till någon som gjort det? Kan ni dela med er erfarenheter? En skiss på er planlösning samt en lista på vad som funkar respektive inte funkar.

Det är också tänkt att jag skall hyra ut containern till andra. Kan inte jag hitta någon att dela resurser med finns det kanske andra som också står inför samma problem som jag. Att hjälpa dem och tjäna en slant är inte dumt. Tillkommer det då krav på inredningen måntro?

/Stellan

Utloggad Thomas Rafstedt

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 692
SV: Inreda container till (mini-) honungshus?
« Svar #1 skrivet: 12 jan 2008, 11:08 »
I Gadden 2006:5 beskrivs hur Göran Sundström använder lastbilssläp till sin honungshantering, kanske ett alternativ till container.
Thomas

Utloggad Per Henrik Magnusson

• Antal inlägg: 47
« Svar #2 skrivet: 04 apr 2010, 00:38 »
Jag har liknande lösning på gång. Har du inrett din container eller hur gick det?

Jag har en bod på hjul som är uppställd på gården. Den är nyrenoverad sen ett par år tillbaka och har plastmatta på golvet och målad glasfiberväv på väggarna. Det finns bra belysning och värme. Jag vet inte om väggarna är ok för livsmedelsproduktion, men dom lär väl gå att torka av antar jag.
 Det finns inget vatten draget men det kan jag fixa om jag måste för det ska väl finnas möjlighet till handtvätt. Men det kanske kan lösas på något enklare sätt.

Har ni några tips om det här så skriv gärna, så här hade jag tänkt mig med slungrum i ena halvan och på andra sidan väggen honungslager ev med kyla och ett värmeskåp.

Kyllagret behöver jag tips om med, hur har ni gjort, Hur mycket isolering och vilket aggregat ska man ha?

Här går honungen från avtäckning med gaffel - mellanlager i plastback - slunga - hink - flytsil - slang - ympkärl - lagringskärl

Jag är inte säker på att höjderna stämmer så att jag får honungen att rinna som jag har tänkt, hoppas det. Men det blir i alla fall ett moment med att lyfta och hälla honungen från hinken till flytsilen. /PH

Utloggad Björn Jacobson

• Antal inlägg: 1 472
« Svar #3 skrivet: 04 apr 2010, 10:42 »
Välkommen Stellan på forumet..
Det finns beg.isolerade kylcontainers, oftast med kylet längst från dörrarna.
I vår är golv , tak och väggar klädda med Al-plåt (OK för livsmedelshantering ? ) 10.000kr + frakt   Då kann en ny vägg avgränsa kyldelen.
Vad Du än köper är det efter en tid för litet.
Stellan , säkert kann Du hitta någon där Du kan processa honung från 50  smh. Fråga Berndssons eller Mats Larsson, eller  fråga oss vi klarar det.
Det har visat sig att med rationell biskötsel kann uppåt 80 smh skötas vid sidan av ett förvärvsarbete
Kedjan kann vara Avtäckning, Slungning , Liten sump, pump till klartank,
Liten sump, Pump till Ymptank och sedan till Lagringskärl. och Kyl..
Hink under slungan fordrar ständig passning, Översvämning sker ändå någon gång.
 Många miljöinspektorer accepterar en hink att tvätta sig i.
Ju fortare man glömmer hobbytänkande att ingenting får kosta , ju bättre.
Det är företag Ni driver och då är tid = pengar

Under de första 5 åren av ett nystartat företag får förlust i rörese kvittas från inkomst av tjänst

Utloggad Rune Hedberg

• Antal inlägg: 971
    • Lillabi
« Svar #4 skrivet: 04 apr 2010, 22:45 »
En dörr på 600 mm verkar liten.
Kan du verkligen få in slungan i lokalen ?
There is no truth in science. Science moves towards truth but never reach it.

« Svar #5 skrivet: 06 apr 2010, 22:52 »
Nej det är ett problem, den slungan som jag har nu får nog tas in genom ett fönster även om den bara är en 4 ramars :-\. Men jag är sugen på en Hjulslunga från Freddy, vad har ni andra att säga om en sådan?

Utloggad Rune Hedberg

• Antal inlägg: 971
    • Lillabi
« Svar #6 skrivet: 07 apr 2010, 02:36 »
Jag tror att det är ett misstag att sätta en så smal dörr. Den begränsar vad du skall kunna ta in om du skulle vilja "uppgradera" med t.ex en mjölktank. Det är inte heller bekvämt att bära lådor genom en "garderobsdörr".
There is no truth in science. Science moves towards truth but never reach it.

« Svar #7 skrivet: 07 apr 2010, 16:27 »
Nej det är nog den största nackdelen, men dörren sitter ju redan där och är nog inte så smidig att byta. Mina LN lådor går dock bra att bära genom dörren och ska jag utöka så mycket så att jag ska ha mjölktank så är nog hela vagnen för liten så då får det bli ny lokal så blir vagnen paviljong istället