Författare Ämne: Nivåvakt i honungssump  (läst 6938 gånger)

Utloggad Lennart Svensson

• Antal inlägg: 1
Nivåvakt i honungssump
« skrivet: 16 jan 2008, 12:01 »
Jag har en mindre honungssump som står under slungan för grovsilning och som buffert innan honungen pumpas till klarningstanken. Mitt problem är att jag får starta och stoppa pumpen för hand eftersom jag inte har någon nivåvakt. Det är lätt hänt att man glömmer sätta igång eller stanna pumpen i tid när man står och täcker av ramar.

Jag har läst någon artikel skriven av en biodlare som använder en nivåströmbrytare från Clas Ohlson, men jag kan inte finna någon sådan utöver en som är gjord för 12 Volt.

Har ni några tips att ge? Eventuella kopplingsscheman....

Tar tacksamt emot all hjälp

Lennart Svensson i Motala
Lennart Svensson

Honeyline

• Gäst
SV: Nivåvakt i honungssump
« Svar #1 skrivet: 16 jan 2008, 12:58 »
Det är den billigaste varianten.
Du styr ju ett annat relä med nivåvakten som är för själva starkströmsmatningen till motorn. Det blir en krets av detta
Ta håll på en elektriker så får du säkert rätt förutsättningar.
Förhållandet brukar vara ju högre volttal för sådana här prylar desto dyrare.

Matias

Utloggad Dan Levin

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 329
SV: Nivåvakt i honungssump
« Svar #2 skrivet: 17 jan 2008, 11:08 »
Elfa har olika gränslägesbrytare för 220 volt. Jag har ett par sådana, varav en styr en 3-faspump och den andra en 220-volts pump. 3-faspumpen krävde ett relä som en elektriker monterat.

Artikelnr 36-306-05 funkar fint om man byter ut vipparmen mot en längre. Jag har monterat en ca 30 cm lång trälist. Som flottör har jag skruvat fast en vanlig 500-grams plastburk i änden på trälisten. Min erfarenhet är att det inte funkar med en flottör som hänger i ett snöre, den måste sitta fast i vipparmen, annars blir det mycket honung på golvet.

220 volt och honung kan vara farligt, så se till att jordfelsbrytaren fungerar. Än har dock ingen brytare ramlat ner i sumpen för mig, och jag tror inte mycket skulle hända då den är kapslad.

Välj en gränslägesbrytare med momentbrytning, då är det ingen risk att pumpen fastnar i ett läge där den flipprar av och på om nivån i sumpen är konstant.

Dan Levin