Författare Ämne: Ymprörare  (läst 6036 gånger)

Utloggad Fredrik Sahlin

• Antal inlägg: 87
Ymprörare
« skrivet: 30 jan 2009, 18:10 »
Har tidigare rört EKOBI-ympen för hand med "lyft och sänk" men det är väl jobbigt och går inte att röra så länge som erfordras.
VAd rekommenderas för rörare?
Jag har sett de som använder cementrörare men den är tydligen jobbig att hålla kvar i händerna när ympen börjar bli seg.

Utloggad Ronnie Berg

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 251
SV: Ymprörare
« Svar #1 skrivet: 31 jan 2009, 16:37 »
Jag köpte en cement rörare på K-rauta för ca 400kr tycker den funkar bra.

för att röra ner ympen i mjölktanken har jag en storköks rörare söm trår på hjul funkar bra men kan vara svårt att få tag på

Anders Wizping

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 31 jan 2009, 16:43 »
Det finns mycket bra spiraler som man sätter på borr maskinen.
Dom flesta redskaps handlarna säljer dom för någon hundralapp
Anders

Utloggad Thomas Rafstedt

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 692
« Svar #3 skrivet: 31 jan 2009, 18:32 »
Jag har använt cementrörare ett antal år men den första jag köpte för någon tusenlapp var alldeles för klent uppbyggd med plastdetaljer och klarade inte av att misshandlas när ympen blev seg i sin sista fas. Köpte i stället en Festools rörare för stora pengar men den kommer att hålla länge och har t.o.m. 3 års garanti. Spannen jag rör ympen i bör vara av rostfritt stål för att inte plastbitar ska släppa från bottnen. Den placeras på en gummimatta och kilas fast för att den ska stå säkert. Det är stora krafter när ympen börjar bli klar. Men det kanske går med spiral och borrmaskin också. På honungshanteringskursen sa föreläsarna att man ska sluta röra (med borrmaskin) när den ryker. Hur länge håller den då?

Anders Wizping

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 31 jan 2009, 20:42 »
Den första borrmaskinen jag köpte brann upp efter några gånger.
Sen köpte jag en riktig profs maskin som man använde till att blanda betong med.
Den kostade nästan 4000.
 Men den har fungerat perfekt i 3år nu

Lars Andersson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 31 jan 2009, 22:38 »
Jag köpte en borrmaskin på Biltema 2 växlad.
Körde alltid på lägsta växeln, elektroniskt styrd.
Har använt den ca 5 år och den börjar ge gnistor på kolektorn nu, när jag varvade upp lite.
Den kostade ca 500 kr.
Har inte kollat kolen, utan jag köpte en ny likadan på Biltema för ungefär samma pris. Nöjd med pris och att han har gått så länge.