Författare Ämne: Krisalliserad honung  (läst 6910 gånger)

Utloggad Per Henrik Magnusson

• Antal inlägg: 47
Krisalliserad honung
« skrivet: 06 sep 2009, 17:48 »
Jag har ca 40kg honung i ett kärl som jag inte hann tappa upp innan den kristalliserade. Har ni några tips på hur jag ska smälta den? Jag har inga specialgrejor får ändamålet. Måste man ympa för att få den att omkrisallisera? /PH

Utloggad Björn Jacobson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 1 472
SV: Krisalliserad honung
« Svar #1 skrivet: 07 sep 2009, 19:23 »
Du är inte ensam om att sådant händer. Hände mej också i början av min biodlingskarriär. Löste det genom att i ett litet rum ( en garderob) smälta honungen) vid 45-50 grader och sedan ympa den

Utloggad Edward Warburton

• Antal inlägg: 413
  • Honung från Biodlarn i BÖNAN när björnen får välja
« Svar #2 skrivet: 28 aug 2010, 22:59 »
Ja det finns fler som är drabbade  :-[ , Ingen nytt samma problem ett år senare !

Vad hade du för element och hur reglerar man temperaturen på ett tryggt sätt ?

Tacksam om någon har fler tips på de praktiska

mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Utloggad Björn Jacobson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 1 472
« Svar #3 skrivet: 29 aug 2010, 16:34 »
I dag en nogrann termostat som håller temp på önskad nivå.
Då en helt vanlig rumsfläkt med termostat. Inte så noga att Du håller temp
på t.ex exakt 42 grader. Huvudsaken att Du om Du vill smälta honungen,
den blir helt smält och omympas.
Är honungen finkristallin räcker det att värma den  så att Du får ut den ur Ditt förvaringskärl och tappa den på konsomumentförpackning.
Honungen får då inte smälta så att okontrollerad nykristallisation blir i t.ex- glasburken. Då finns risk att honungen  kristalliserar grovkorningt och blir för fast

Utloggad Edward Warburton

• Antal inlägg: 413
  • Honung från Biodlarn i BÖNAN när björnen får välja
« Svar #4 skrivet: 29 aug 2010, 17:49 »
Ja ibland behövs det en puff för att få igång hjärn cellerna.

Har flera lösa olja fyllda element med termostat ,  men är tveksam om de skulle tillåta ett temp på 40oC i deras omgivning

Men en fläkt som man har till kupevärmare i bilen blir perfekt.

Termostat till växthus har jag , dock fungerar det endast till 40oC , hoppas att det räcker.

Ska sätta de hela i verket och lösa mina synder med det som inte hanns med under de varma sommar dagarna

Tack för hjälpen       mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Utloggad Caroline Olsson

• Antal inlägg: 19
« Svar #5 skrivet: 08 sep 2010, 15:39 »
Ett vanligt badkar med varmt vatten fungerar utmärkt, förutsatt att kärlet är tätt, inte alltför stort och har helt tätt lock, snäpplås eller annan garanterat vattensäker lösning.
Då slipper du också riskera att temperaturen går upp till grader där det som gör honung till just honung förstörs. "Nappflaske-temperatur" funkar utmärkt, dvs runt 35-37 grader.
Låt det förslagsvis stå över natten, det tar tid. Och du måste förmodligen röra/ympa på nytt eftersom kristallerna smält, men det var det nog nån som skrev.

Klims

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 jan 2011, 00:00 »
Testade bastun fungerar finfint, stallde in den pa 35 grader. Honungen beholl sin kristallstruktur sa det var bara att tappa om nar den svalnat lite. Rorde den lite extra. Honungen ar fortfarande halvflytande nu  nastan 2 manader senare.