Författare Ämne: El-schema till slungmotor?  (läst 7233 gånger)

Fru Björklund

• Gäst
El-schema till slungmotor?
« skrivet: 11 aug 2010, 20:35 »
Hej alla bivänner i skattningstider!

Jag köpte billigt en enkel 4 ramars elslunga (utan vändfunktion) utan motor och köpte till en liten motor på kommunens återvinning för hundralappen. Den gör 1400-varv/min.

Frågan är hur bör denna regleras?
Vilket varvtal bör slungan roteras med?
Bör jag ha någon typ av mjukstart på rotationen, i så fall är jag tacksam om det finns någon typ av el-schema för detta?

Tacksam för synpunkter /Linda

Utloggad Edward Warburton

• Antal inlägg: 413
  • Honung från Biodlarn i BÖNAN när björnen får välja
SV: El-schema till slungmotor?
« Svar #1 skrivet: 11 aug 2010, 22:51 »
Så hemma på el fronten är jag inte ,  men när slungan dansar fram och tillbaka över slung rums golvet ska du nog sänka farten  ;D
                            mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

aspen

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 aug 2010, 23:12 »
Kan ju skaffa en 5-stegs trafo så kan du få ner hastigheten... håller med edward, låter som att det är för hög hastighet så det blir obalans

« Svar #3 skrivet: 11 aug 2010, 23:17 »
Kjell och kompani " http://www.kjell.com/ " har en massa elprylar och hjälpsam personal , kanske kan de ge lite bättre råd än att du ska lägga dig raklång över den dansade slungan  ;)        mvh edward
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Fru Björklund

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 16 aug 2010, 22:06 »
Tack för era synpunkter!
Min bror, som bor långväga, kom på besök och kunde tillsammans med gubben och lite tillbehör från kjell&co få igång en avlagd frekvensomvandlare som föroppningsvis ska lyda order när dagen för skattning kommer. Håller tummarna eftersom det är första gången jag skattar honung någonsin :D

« Svar #5 skrivet: 17 aug 2010, 02:02 »
Du kommer att le när guldet flyter fram  :)        mvh edward  :P

Fru Björklund

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 aug 2010, 18:36 »
Hej igen !
"Gubben" här och nu är det dax för bina å betala skatt för att de får bo hos oss.
Frugans bror som var på besök lyckades hitta en manual på nätet till den inverter som inhandlades för billig peng av en medlem på elektronikforumet för snart 1 år sedan

Manualen (48 sidor ) printades ut i bokform.

mha manualen så klarnade vad alla beteckningar stod för och hur det skulle kopplas.
Jag hade en biltema panel med 6 switchar så fick stå till tjänst bara för å se om det fungerade.

Ihopkopplat för test.

Video:
http://www.youtube.com/watch?v=eUJVRH1k0IM

Nu återstår bara att montera fast elektroniken på honungsslungan.

Kilremsskivan till motorn var alldeles för stor så det blir till å bearbeta denna lite i svarven.

Tog ner den till ca 70mm. Kan tas ned ytterliggare om det behövs.

Färdig

Återkommer med mer bilder när jag fått allt monterat å klarrt !
//Matthew