Författare Ämne: Pollenanalys  (läst 7534 gånger)

Utloggad Lars Johansson

• Antal inlägg: 33
Pollenanalys
« skrivet: 11 aug 2010, 21:15 »
Är det nån som vet om vart man kan få sin honung pollenanalyserad?

och hur säker är metoden egentligen, kan det inte vara så att bina dragit pollen från en växt och nektar från en annan?

/Lars

ersam

• Gäst
SV: Pollenanalys
« Svar #1 skrivet: 14 sep 2010, 14:33 »
Gör man en pollenanalys så är det väl just det man analyserar - alltså pollen...  ???

Brukar vara ett bra verktyg vid arkeologiska undersökningar. Sök på google "pollenanalys" så kommer det upp flera företag.

Utloggad Curt Augustsson

• Antal inlägg: 96
« Svar #2 skrivet: 14 sep 2010, 14:52 »
Är det nån som vet om vart man kan få sin honung pollenanalyserad?

och hur säker är metoden egentligen, kan det inte vara så att bina dragit pollen från en växt och nektar från en annan?

/Lars
Eftersom man analyserar pollen i honungen så är metoden rätt säker. Det handlar ju om de pollenkorn som fastnat i pälsen på nektarsamlare som hamnar i honungen. Enligt Åke Hansson mellan 1500 och 10000 pollenkorn per gram honung

Utloggad Curt Augustsson

• Antal inlägg: 96
« Svar #3 skrivet: 14 sep 2010, 15:40 »
Här en länk till analysmetoder för pollen i honung. http://chemistry.armstrong.edu/nivens/Chem3300/methmels.pdf

Utloggad Björn Jacobson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 1 472
« Svar #4 skrivet: 15 sep 2010, 09:01 »
Det finns en "förening" HONUNGSRINGEN, De söker EU-pengar för analyser
av honung.     Medlemskap  100 kr / år
Kontaktman är  Calle Regnell           Tel     08 6406355     070 6637799

ersam

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 15 sep 2010, 10:36 »
Liten fråga (lite ur spår) men finns behovet att "bevisa" att det är svensk honung man säljer?

För övrigt verkar den lite inaktiv den där föreningen utifrån intrycket på deras hemsida.

Utloggad Björn Jacobson

• Antal inlägg: 1 472
« Svar #6 skrivet: 15 sep 2010, 19:29 »
Frågan var man kan få en pollenanalys utförd

Utloggad Lars Johansson

• Antal inlägg: 33
« Svar #7 skrivet: 27 sep 2010, 17:02 »
Liten fråga (lite ur spår) men finns behovet att "bevisa" att det är svensk honung man säljer?

För min del handlar det om intresse och kontroll av att det jag säljer som sorthonung verkligen är det. Jag kontaktade först även några som gör arkeologiska pollenanalyser, men fick inget napp där.

Tack för svar Björn!

Utloggad alf andersson

• Antal inlägg: 253
« Svar #8 skrivet: 31 okt 2010, 17:42 »
Jag kan göra pollenanalys på din honung, det krävs c:a 20 gram som du förpackar väl i plastpåse som du viker runt sig själv ett antal gånger så att det håller tätt när du lägger det i ett kuvärt och postar det till:

Alf Andersson
Risbrunn 126
842 94 Sveg

Ring gärna först du når mig på 0703-29-32-43

Kostnad: 300 + moms per prov.

Metoden är säker om det hanlar om slungade honungskakor, dessa innehåller c: 5.000 pollenkorn per 10 gram. Därimot så innehåller pressad honung (följer med pollenceller) c:a 25.000 pollenkorn per 10 gram vilket ger en näst intill omöjlig uppgift att räkna eftersom pollenet ligger i flera lager.
Det är blommans konstruktion som bestämmer hur mycket pollen som kommer med i honungen dvs det finns olika coefficienter för respektive växtfamilj.