Författare Ämne: Vattenhalt  (läst 10320 gånger)

Utloggad Inger Kjerling

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 38
Vattenhalt
« skrivet: 09 sep 2010, 18:50 »
Hej

Hur får man ner vattenhalten? Ligger nu runt 20% men skulle vilja ner lite.
Har försökt med avfuktare. o rörde 2 ggr per dag. Men utan resultat
MVH/
Inger Kjerling

Utloggad Curt Augustsson

• Antal inlägg: 96
SV: Vattenhalt
« Svar #1 skrivet: 09 sep 2010, 20:05 »
Hej

Hur får man ner vattenhalten? Ligger nu runt 20% men skulle vilja ner lite.
Har försökt med avfuktare. o rörde 2 ggr per dag. Men utan resultat
Jag brukar lägga min honung på 17,5%. !8,5 tycker jag är lite högt. Är det mycket jästsvampar i honungen så kan den komma igång. Det kan vara mycket stor skillnad i vattenhalten på ytterramarna och de som sitter i mitten. På hösten är det vanligt att bina lämnar ytteramarna när det blir kallt. Honungen där kan mycket väl börja jäsa i kupan på dessa ramar. Om det skett så får du en hög halt jästsvampar.
Att torka redan slungar honung är inte så besvärligt. Man torkar nämligen inte allt. Har du låt säga 50 kg med en vattenhalt på 18,5%, så tar du 10 kg och häller i en stor flatbottnad back. Torka ner detta till 14%. Det har nu försvunnit ca 0,5 kg vatten. Kvar är alltså 9,5 kg 14%ig honung. Den blandar du med dom 40 kg och resultatet blir 49,5 kg med vattenhalt 17,6%.

Utloggad Inger Kjerling

« Svar #2 skrivet: 09 sep 2010, 20:32 »
Men hur torkar jag den?  Med avfuktare?
MVH/
Inger Kjerling

Utloggad Curt Augustsson

« Svar #3 skrivet: 09 sep 2010, 21:33 »
Men hur torkar jag den?  Med avfuktare?
Ja, en sådan måste du ha. Dessutom måste du ha en refraktometer för att läsa av vattenhalten.

Utloggad Inger Kjerling

« Svar #4 skrivet: 10 sep 2010, 14:38 »
Jo men jag har ju kört med avfuktare och det tycker jag inte hjälper. Jag har refraktometer åxå. Trodde det fanns något annat knep
MVH/
Inger Kjerling

Utloggad Curt Augustsson

« Svar #5 skrivet: 10 sep 2010, 15:19 »
Jo men jag har ju kört med avfuktare och det tycker jag inte hjälper. Jag har refraktometer åxå. Trodde det fanns något annat knep
Det är en väldig skillnad att torka honung i ett tunt skikt jämfört med honung i ett tappkärl.
En annan metod som praktiserats är att låta honungen rinna i ett tunt skikt på en sluttande plåt samtidigt som man blåser torr varm luft över den. Tyvärr försvinner även aromen. Bättre att torka en liten mängd och blanda.

ersam

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 sep 2010, 12:30 »
Har hällt honungen i sakta fart mellan två tappkärl och på så sätt fått ner %-en. Man behöver inte blåsa luften direkt på/över honungen utan det räcker att rummet är lite varmare och bra avfuktat (häng byggplast över fönster och icke täta väggar så tar avfuktaren bättre).

Klims

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 jan 2011, 00:23 »
Avfuktare fungerar pa den absoluta luftfuktigheten, alltsa mangden vatten per m3 luft. Hur mycket vatten luft kan innehalla ar valdigt temperaturberoende, har inte grafen framfor mig men bara nagra graders hojning av temperaturen paverkar teoretiska vattenmangden rejalt. Detta forbattrar ocksa verkningsgraden pa din luftavfuktare.

Daremot honung kan ta till sig vatten om den relativa luftfuktigheten ar for hog.
Om din luftavfuktare ar vard namnet sa borde den enkekt kunna torka honungen, speciellt om du hojer temperaturen over 25 grader, sa skillnaden mellan luft och kyldel i avfuktaren blir stor. Sedan haller jag med ovanstaende att torka en delmangd och blanda.

Minska luftflodet sa mycket du kan sa du inte far in nytt 'vatten' fran ventilation medan du torkar.

Utloggad Björn Herbst

• Antal inlägg: 161
« Svar #8 skrivet: 18 feb 2011, 08:53 »
I mitt "Väntrum" inför slungning där jag ställer in skattlådorna står en luftavfuktare. Den har inbyggt kärl, så all varmluft värmer rummet och avfuktar det. Dvs ca 30% luftfuktighet i rummet och 30 grader varmt. Dagen efter när man slungar så är det låg fukthalt och lättrunnet igen flytsilen.
Skattar oavsett täckt eller otäckt honung. Trokning efter slungning i öppna kärl eller dylikt anser jag riskerar produkten för tex nedfall samt att de flyktiga aromämnena blåser bort.
Vår honung skall smaka något också.