Författare Ämne: EU godkänner 50 procent tillsatt socker i honung  (läst 9594 gånger)

Utloggad Caroline Olsson

• Antal inlägg: 19
EU godkänner 50 procent tillsatt socker i honung
« skrivet: 05 nov 2010, 13:37 »
Jag fick tips om en inte så uppmärksamma motion från EU:s jordbrukshörna. En motion som i svensk översättning rubriceras "rädda bina i Europa".
Datum 27 oktober.
Kortform finns här: http://www.europarl.europa.eu/sv/pressroom/content/20101025IPR90080

Kommittén för lantbruks- och jordbruksfrågor föreslår att importhonung från icke-EU-land måste innehålla minst 50 procent socker från riktig honung.
Minst hälften. Sen är det ok att kalla den honung, bara ursprunget finns med.
Fundera på det en stund. Och fundera på vad som tydligen är helt ok att importera och sälja som honung redan idag, så länge ursprung är icke-EU-land.

Jag har i min privata blogg föreslagit att man tillskriver sin lokala eu-parlamentariker med uppmaning att skydda det vi menar är riktig honung. I Sverige måste ju produkten till 100 procent komma från blomnektar och innehålla pollen, dvs inte ha filtrerats, eller tillverkats från innehållet i foderautomater. Eller blandats med fruktos/glukos.

Jag hoppas att det inte är så illa som jag tror.
Och jag har sökt, men inte hittat, konkreta och begåvade förslag på hur märkningen av den i mitt tycke enbart honungsliknande produkten ska gå till - det säljs ju rätt mycket icke-EU-honung även i Sverige. Alternativt hur riktig honung ska märkas/skyddas.
Ska man behöva baxa ut ordet äkta nu igen?
Finns det i biodlarkretsar förslag på märkning, kvalitetsklassning osv?
Annars är det kanske hög tid att börja gnugga geniknölarna. Konsumenten har ju oftast ingen aning. Mer än att  priset på sockerblandningen, som tydligen får märkas honung, inklusive moms, är ungefär hälften.
Ska det få vara så..?

Utloggad Edward Warburton

• Antal inlägg: 413
  • Honung från Biodlarn i BÖNAN när björnen får välja
SV: EU godkänner 50 procent tillsatt socker i honung
« Svar #1 skrivet: 05 nov 2010, 15:04 »
DAX ATT BLI ARG SOM ETT ...
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Utloggad Caroline Olsson

« Svar #2 skrivet: 05 nov 2010, 17:29 »
En sak till: Det röstas om den här motionen redan den 11 november, om jag fattat rätt.

Utloggad Yngve Kihlberg

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 572
« Svar #3 skrivet: 05 nov 2010, 19:58 »
Här måste vi alla försöka påverka på alla fronter och det snabbt!!
Vi måste upplysa alla våra EU-parlamentariker om idiotin i detta.

BFs styrelse måste agera och förhoppningsvis SBR/LRF

Utloggad Mikael Engstad

• Antal inlägg: 1 571
    • Engstad!
« Svar #4 skrivet: 06 nov 2010, 10:12 »

”Moreover, products should be labelled as 'honey' only if at least 50% of the sugar originates from honey, say MEPs.”

Jag hoppas och tror att vi missuppfattar fågan lite. Ni kan läsa lite om ämnet i vår rapport från EPBA-mötet i mars där bland andra Dr Dalibor Titera uttalade sig. Texten finns i Gadden 4 och under Styrelsen informerar på medlemssidorna.
Vid provtagningar av importerad honung från Asien har det påvisats extremt höga halter av Beta-Fruktofuranosidase vilket troligen tyder på att honungen är konstgjord. Men jag tror att honungsförfalskning och utblandning egentligen är en annan fråga, en viktig fråga som vi också arbetar med. På mötet behandlade vi även märkningsfrågor när det gäller honung, så som t.ex. frukostflingor med namn Honungspuffar. Så vitt jag har förstått är det den typen av märkning förslaget handlar om. Om man ska använda Honung i namnet på sin glass, sina frukostflingor med mera måste åtminstone 50 % av sockret i produkten komma från honung. Bland annat har lobbyorganisationen för företagen som producerar frukostflingor (ja det finns faktiskt en sådan) kontaktat oss i EPBA då de av naturliga skäl motsätter sig förslaget.

Vi tar naturligtvis skrivelsen på största allvar och intensifierade direkt kontakterna med EPBA.

Styrelsen genom
Mikael Engstad

Einstein: "The more I learn, the more I realize I don't know. The more I realize I don't know, the more I want to learn."

Utloggad Curt Augustsson

• Antal inlägg: 96
« Svar #5 skrivet: 06 nov 2010, 10:37 »
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=REPORT&reference=A7-2010-0109&language=EN&mode=XML

Jag uppfattar saken så att det kommer att ske en skärpning för användande av ordet honung. Honungsdirektivet med dess definition av honung ändras inte med avseende på vad som är honung.

Utloggad Caroline Olsson

« Svar #6 skrivet: 06 nov 2010, 11:44 »
Jag hoppas att du har rätt.
Men jag har lite svårt att tolka skrivningen "products should be labelled as 'honey' only if at least 50% of the sugar originates from honey" som något annat än att hälften av innehållet får vara något annat än honung framställd av blomnektar.
Så jag har kontaktat bland annat Livsmedelsverket för ett klargörande.
Jag hoppas få svar innan 11 november.

Utloggad Rune Hedberg

• Antal inlägg: 971
    • Lillabi
« Svar #7 skrivet: 10 nov 2010, 00:30 »
Den text jag läser lyder:
Furthermore, any processed products advertised as containing honey, should be allowed to make reference to honey in the denomination of the product only if at least 50% of the sugar originates from honey, MEPs added.
( http://www.europarl.europa.eu/sv/pressroom/content/20101025IPR90080 )

Som jag ser det berör det mera honungspuffar, honungskarameller mm. Borde vara en skärpning mot dagsläget.

Sedan kan man ju ha synpunkter på lite annat ( With 76% of food production and 84% of plant species dependent on pollination by bees ) kanske lite i överkant, men det kan vi ju låta vara  i det här sammanhanget.
There is no truth in science. Science moves towards truth but never reach it.

Utloggad Rune Hedberg

• Antal inlägg: 971
    • Lillabi
« Svar #8 skrivet: 10 nov 2010, 01:02 »
Den text som föreslås som beslut är
Use of the word 'honey' or the terms 'containing honey' or 'made with honey' in the designation of the product, or in any graphic or non-graphic element indicating that the product contains honey, may be used only if at least 50% of the sugar-content of the product originates from honey.
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=REPORT&reference=A7-2010-0109&language=EN&mode=XML    punkt 109

Texten sätter stopp på bilder av halmkupor mm på produkter  där sockerinnehållet inte innehåller minst 50 % honung.
Som jag ser det berör det mera honungspuffar, honungskarameller mm. Borde vara en skärpning mot dagsläget.

Den lite mera lättlästa text som presenteras pressen lyder:
Furthermore, any processed products advertised as containing honey, should be allowed to make reference to honey in the denomination of the product only if at least 50% of the sugar originates from honey, MEPs added.
( http://www.europarl.europa.eu/sv/pressroom/content/20101025IPR90080 )

There is no truth in science. Science moves towards truth but never reach it.

Utloggad Jens Larsen

• Antal inlägg: 767
    • Honungssigillet - sigilletiketter för din honung
« Svar #9 skrivet: 10 nov 2010, 09:23 »
Hänger nog på Rune mfl här och ser det som en skärpning. Vi lär slippa exemplet nedan:

Utloggad Carl Georg Lie

• Antal inlägg: 852
    • Agreb AB
« Svar #10 skrivet: 10 nov 2010, 17:06 »
Hej!

Efter varit i kontakt med EPBA och LRF Bryssel så är det svaret.
Det är ett syftningsfel. Det gäller inte honung som "ren" produkt utan endast processade produkter.

CG

Utloggad Caroline Olsson

« Svar #11 skrivet: 11 nov 2010, 14:43 »
Låter bra att det bara var ett skrämskott.
Tack för visat intresse.
Om någon är intresserad av global honungsförfalskning så baxas just nu det hittills största matsmugglingsfallet i USA:s historia genom amerikanska rättsväsendet.
Gäller enorma mängder honung som förfalskats, förvanskats och försetts med falsk ursprungsbeteckning i många års tid.
http://www.chicagobreakingnews.com/2010/09/german-company-stung-by-honey-smuggling-indictments.html
Samma honung, som hunnit säljas vidare till tredje land, har parallellt plockats bort från hyllor i Storbritannien. Ett tyskt företag har en central roll, minst elva tyskar ska inför skranket varav en vd.

Utloggad John Bergstrom

• Antal inlägg: 478
« Svar #12 skrivet: 18 nov 2010, 23:04 »
Syftningsfel, fan troet, som vi säg här uppe i norr...................... 8)
Ett steg före, gärna två, aldrig steget efter