Författare Ämne: Studieresan till Danmark  (läst 2066 gånger)

Utloggad Freddy Duwe

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 979
Studieresan till Danmark
« skrivet: 19 feb 2011, 11:02 »
BFs nästa studieresa går till Danmark 24-29 april 2011.

Reseprogrammet och priset för resan är nu klart, se bifogad fil.

Det finns fortfarande några platser kvar.

Anmälan görs till
freddy.duwe@telia.com telefon 070-5107054

Utloggad Arkiverat Adminkonto

• Antal inlägg: 167
SV: Studieresan till Danmark
« Svar #1 skrivet: 25 feb 2011, 19:02 »
Anmärkning: För att se bilagor, som tex programmet, måste man vara inloggad.

Utloggad Christer Lindström

• Antal inlägg: 15
SV: Studieresan till Danmark
« Svar #2 skrivet: 07 apr 2011, 19:12 »
Hej !

Jag läste igenom besöksrutten för eran resa.Ni har valt bra namn att besöka enligt min mening jag känner väl till dansk biodling eftersom jag arbetat hos flera yrkesbiodlare under ett flertal sesonger i Danmark.När det gäller drottningodling så håller Danmark en mycket hög nivå de flesta jag arbetat för har varit perfektionister vilket jag ofta förknippar danskar med. God ordning och perfektion ger resultat !

Det förvånar mig att Keld Brandstrup i Reerslev inte står med på eran besökslista.Keld är utan tvekan en av världens mest kompetenta drottningodlare.Den nutida buckfastaveln i världen hänger mycket på vad Keld lyckas med. Han är en av de få i hela världen som utvecklar nya drönarlinjer för buckfast på samma sätt som broder Adam gjorde.Det tar mellan 6-8 år att utveckla en ny drönarlinje enligt Keld arbetet är mycket kostsamt han reser över hela världen för att ta hem nytt avelsmaterial och naturligtvis så krävs det dessutom väldigt mycket arbete för att nå ett eventuellt resultat. Under resans gång så får man dessutom uppleva stundtals riktigt aggresiva bin också vid de första utkorsningarna.Keld levererar drottningar över hela världen samtliga drottningar öparas på Nexelö.Jag känner väl till Keld eftersom jag arbetat för mannen i fråga jag skötte hans drottningproduktion år 2005 allt arbete där sker på ett rent vetenskapligt sätt.Han har väldigt fina lokaler och troligen Danmarks största slungrum.
Själv så har jag alltid tyckt att avelsarbetet är det intressantaste inom biodlingen honung är kladdigt och tungt.Jag har haft förmånen att få arbeta yrkesmässigt med alla biraser och jag har varit buckfast anhängare ett längre tag men mina samlade erfarenheter gör att jag föredrar carnica idag.

Hoppas att ni får en riktigt fin resa till Danmark !

Mvh Christer Lindström !