Författare Ämne: MANUKAHONUNG  (läst 16973 gånger)

Utloggad Monica Larsson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 334
    • Honungsgården på Bjäre
MANUKAHONUNG
« skrivet: 29 mar 2012, 11:11 »
Så ser det ut på LIFE butiken.se Detta är skandal tycker jag!!! Jag lämna bollen hos er för att jag är ganska arg för att komentera >:(

Manukahonung
Från299:-Honungen härstammar från nektaren från den Nya Zeeländska växten Manuka. Det unika med manukahonung är att den är rik på det bioaktiva ämnet methylglyoxal som hindrar bakterier från att häfta fast på mänskliga celler genom att angripa dockningsproteiner som bakterien har på sin yta. Ingen annan honung har lika höga halter av methylglyoxal som manukahonung.
Varumärke: MANUKA
Beskrivning
INNEHÅLL
100% ren manukahonung.

ANVÄNDNING
Manukahonung kan användas för både invärtes och utvärtes bruk. Ta en tesked (5g) 2–3 gånger per dag.

Utloggad Monica Larsson

• Honungsgården på Bjäre
SV: MANUKAHONUNG
« Svar #1 skrivet: 29 mar 2012, 11:12 »
Kanske det är dags att höja priset på Svensk Honung.

Utloggad Edward Warburton

• Antal inlägg: 413
  • Honung från Biodlarn i BÖNAN när björnen får välja
« Svar #2 skrivet: 29 mar 2012, 11:37 »
Så ser det ut på LIFE butiken.se Detta är skandal tycker jag!!! Jag lämna bollen hos er för att jag är ganska arg för att komentera >:(

Blir lite nyfiken   ::) Vad är det som gör dig så arg ? Varför är detta ett skandal?

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Utloggad Monica Larsson

• Honungsgården på Bjäre
« Svar #3 skrivet: 29 mar 2012, 12:49 »
Det är priset som gör mig arg! Kan det vara så dyrt? och varför?

Utloggad Edward Warburton

• Antal inlägg: 413
  • Honung från Biodlarn i BÖNAN när björnen får välja
« Svar #4 skrivet: 29 mar 2012, 13:29 »
Du tänker lite fel !

Istället ska du gläds åt att våra kollegor från Nya Zeeland har lyckat att ta betalt för sitt sort honung och nicha den med all dessa nyttigheter.
Tydligen är marknaden bered att betal de pris de begär och de har lyckats att skapa en marknad med behov hos kunderna.

Bladlus honung tog jag 260kr/kg ifjol och lyckades att sälja allt / tyvärr  :( Tror att jag ska höja till 300kr/kg i år.
Vet inte hur ditt pris bild ser ut , min personlig uppfattning är att jag/man bör inte sälja honung till slut konsument för under 100kr/kg och jag ligger på 120kr/kg + för närvarande.

mvh edward ;P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Utloggad Ralf Styrström

• Antal inlägg: 6
« Svar #5 skrivet: 27 aug 2012, 15:17 »
Bra reklam för honung i tidningen Livelife nr 3/12.  Honung i största allmänhet men också för Manukahonung från Nya Zeeland och Australien.  SEK 299,- för en liten burk.  Ser ut som 250 gram eller liknande!

Bedrivs det någon forskning med vår honung idag?  Kanske vår mörka ljunghonung har liknande egenskaper!  Allt går att sälja med mördande reklam!

Ralf Styrström

Utloggad Jonas Lagander

• Antal inlägg: 259
    • Vargalysters Blogg
« Svar #6 skrivet: 30 aug 2012, 08:31 »
Monica: Jag var i Hong Kong förra hösten och där såg jag tysk ekologisk honung (vanlig burk a 500g ) för 280 hk$, (1 hk$ är ca 80 svenska ören).

Avstånd, bristfällighet, exotiskhet och god kvalitét med tillhörande gott rykte gör att priset höjs.

Sverige har högst brand value i världen. Förstår inte varför vi inte har mer export.

Sen är jag intresserad av det Ralf nämner om ljunghonung. Har för mig att en av "lundforskarna" nämnde någonstans att vår ljunghonung är mycket lik manuka och kan marknadsföras på likvärdigt sätt.

en som går i motvind samlar aldrig damm!