Biodling > Allmänt om Biodling

Avläggare och utbyggt vax

<< < (2/2)

Thomas Henriksson:

--- Citat från: Sophie Seger skrivet 17 sep 2019, 18:11 ---Thomas: Det är ju en variant. Öppen fodring, foderlådor, flusterfodrare, något tanke om vad som fungerar bäst? Eller är det kvitt samma bara de kan få tag i biforen hyfsat snabbt?

--- Slut citat ---

Öppen fodring eller flusterfodrare är av ondo anser jag. Vi sätter alltid foderlådan med uppgången baktill, så eventuella tjuvbin måste passera hela yngelrummet för att nå upp dit. Idén med att bygga ut vaxramar och slunga ur Bifor bygger på att få fram massor med skattramar - inte primärt yngelramar som jag tror andra syftar på här. Jag låter helt enkelt bina bygga ut nya skattramar på Bifor istället för att bygga ut dessa med hjälp av nektardrag. Resultatet blir större honungsutbyte under tiden som lagret av skattlådor utökas.

Björn Jacobson:
Frågan var väl att få  fram utb. ramar
Om man misslyckas med utbyggnad  i andra lådan vid invintringen är bistyrkan för svag att invintra !!!!
Har aldrig misslyckats med produktionssmh.

Har god erfarenhet vid avläggare med 10-ramslåda med 2-delad foderlåda i mitten med uppgång från båda sidor och en list i bottnen så att smh. inte  får kontakt. 2 fluster på motsatta sidor
Bestyckas med 2  yngelramar och 2 KM och en dr. i vardera Fodras med 50% sockerlösning 2x/ vecka oavsett drag
så tidigt som möjligt.
När det är yngel i 2- 3 ramar/smh. säljs den ena dr.    Foderlådan tas bort och smh. förenas En odelad foderlåda sätts ytterst.Eller fodras uppifrån och  km i tomutrummet. Är detta tidigt på säsongen tas lämpligt antal utb. ramar bort och ersätts med KM. Fodras vid behov.  Har aldrig upplevt att bina slåss. Oftast blir det  ett invintringsbart smh.

Sophie Seger:

--- Citat från: Thomas Henriksson skrivet 18 sep 2019, 10:23 ---Idén med att bygga ut vaxramar och slunga ur Bifor bygger på att få fram massor med skattramar - inte primärt yngelramar som jag tror andra syftar på här.
--- Slut citat ---

Men det går väl att göra så och sedan sätta de ramarna i ett yngelrum?

--- Citat från: Björn Jacobson skrivet 20 sep 2019, 10:45 ---Bestyckas med 2  yngelramar och 2 KM och en dr. i vardera Fodras med 50% sockerlösning 2x/ vecka oavsett drag

--- Slut citat ---

Förstår jag det rätt som att du då gör en avläggare på 4 ramar totalt i den situationen? Det känns ju som att det finns risk att drottningen inte har plats att lägga är, men det kanske inte är något problem? Vad har du för ramformat?

Thomas Henriksson:

--- Citat från: Sophie Seger skrivet 22 sep 2019, 18:55 ---Men det går väl att göra så och sedan sätta de ramarna i ett yngelrum?

--- Slut citat ---

Om man har samma ramformat över och under spg, naturligtvis går det bra i sådana fall.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion