Hej Robert
För binas del kvittar det fullständigt vilken kupa du har, de anpassar sig till allt. Men om du vill ge bina maximalt med utrymme och inte få en för hög kupa skall du välja ett brett ramformat, dvs något av langstrotformaten. Dessa finns i olika höjder. Antingen använder man en djup ram i yngelrummet och en halvram i skattlådorna, eller samma format genomgående. Hel langstroth är väldigt tung som skattlåda, dadant är omöjlig att lyfta, 3/4 langstroth däremot knäcker inga ryggar.
Skälderhus eller Törebodakupor kan du glömma om det är en yrkesbiodling du tänker bygga upp. Dessa kupor är till för hobbyisterna. De är på tok för dyra, för tunga och de är i Lågnormal. Allt detta är återvändsgränder. Det enda rationella att satsa på är egentligen cellplastkupor, i någon av langstroth-djupen. Jag tror inte att det finns många som startar en yrkesbiodling idag som satsar på något annnat. Jag skriver startar, för ofta handlar valet av ramformat annars om att man fortsätter på sitt hobbyformat, och det är väl oftast lågnormal eller halv LS eller något liknande.
Ett huvsystem kan fungera, men hur roligt är det att flytta ett släp kupor plus ett släp till med huvar? Jag har själv haft svea trågkupor, Lågnormal cellplast, trä, Skälderhus etc, hemmasnickrade halv LS med huv, m.m Allt detta är utmärkt för bina, men för en yrkesbiodlare spelar arbetsmiljön stor roll, och då är det lätt att välja bort allt detta.
Hälsningar
Dan Levin, Björnlunda