Författare Ämne: Mögel i foderlådan?  (läst 5697 gånger)

Utloggad Hampus Lind

• Antal inlägg: 23
Mögel i foderlådan?
« skrivet: 01 jun 2017, 20:04 »
Halloj,

Nybörjare på dessa typer av foderlådor. Vad gör jag fel, varför blir det mögel i dem?

Har bytt ramformat och gjort avläggare så jag stödfodrade med ca 40% sockerlösning i dessa lådor.

Och varför sipprar det ut sockerlösning genom vissa av foderlådorna, måste jag behandla insidan på dem för att de ska bli 100% täta?

Tack på förhand,
Hampus

Utloggad Wilhelm Ydrestål

• Styrelsen
  • **
  • Antal inlägg: 194
SV: Mögel i foderlådan?
« Svar #1 skrivet: 03 jun 2017, 23:55 »
Hej!
Det blir särskilt lätt mögel med en tunn blandning och varmt väder. Men även en 60% -ig blandning möglar.
Det hjälper dock en hel del att blanda i ättika i blandningen.

Hur menar du med fråga 2? Jag har de allra flesta lådorna obehandlade inuti, förutom några jag köpte begagnade. Finns en lack till insidan, den underlättar rengöringen, men det funkar utan den med...

Hälsningar
W

Utloggad Björn Jacobson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 1 481
« Svar #2 skrivet: 04 jun 2017, 13:33 »
Helt rätt med ättiksyra i fodret som Wilhelm skriver. Gå in på google "ÄttiKsyra i fodret till bin ". Där står även receptförslag.
Läckande foderlådor är enkelt att få täta. Smält paraffin eller bivax i vattenbad, häll ner lagom mängd där läckan är . Detta brukar hålla tätt i flera år.

Utloggad Hampus Lind

• Antal inlägg: 23
« Svar #3 skrivet: 06 jun 2017, 20:08 »
Tjena grabbar,

Fick ingen mailnotis om att ni svarat i tråden, så ursäkta sent svar.

Tack för bra svar, såg också att det fanns en lack när jag köpte foderlådorna men jag köpte inte med den. Men när jag sen såg att det sipprade ut sockerlösning i några av lådorna så fick jag för mig att lacken hade fler syften och att alla tätar sina lådor på ett eller annat sätt. Men nu vet jag bättre... :-)

Ha de,
Hampus