Författare Ämne: HLS MED ELLER UTAN TRÅD DET ÄR FRÅGAN  (läst 5293 gånger)

Utloggad Ingemar Gross

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 44
    • Alingsåstraktens Biodlarförening
HLS MED ELLER UTAN TRÅD DET ÄR FRÅGAN
« skrivet: 02 apr 2006, 01:20 »
Jag använder Nacka-kupor lågnormal men har blivit intresserad av att slippa trådning av ramar då jag funderar på att låta pressa ut honungen ur utskurna kakor istället för att slunga ramar. Jag har därför köpt HLS-ramar och kakhöjden på dessa är 12.5 cm. Nu undrar jag om någon har erfarenhet av hls-ramar som kan vara av intresse. Är det möjligt att bara löda fast kakorna eller är det nödvändigt även med tråd ?

Eftersom jag har rätt många Nacka lågnormal funderar jag på att göra yngeluppflyttning av den eller de 2 lådor som bina är övervintrade på, sätta på ny låda eller lådor under spärrgallret. När de de gamla kakorna som då sitter ovanför spärrgallret blir fulla med honung slungar jag dessa och ersätter dessa med hls-ramar som sedan pressas. Det blir följaktligen två tillfällen att ta honung, en slungning och en pressning.

Någon som har synpunkter eller erfarenheter.

Utloggad Lennart Fröjd

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 359
HLS MED ELLER UTAN TRÅD DET ÄR FRÅGAN
« Svar #1 skrivet: 02 apr 2006, 20:08 »
Hej!
Otrådad HLS-ram kan du läsa mer om under rubriken "ramar med skåror och ramar utan avståndsstift" här på allmänt forum samt under nybörjarfrågor "svar till Kajsa". Jag tror att det mesta i ämnet redan finns där men fråga gärna vidare om något är oklart.
Självklart kan du skifta ut ramar av olika mått genom att göra yngeluppflyttning av en hel låda i taget, det var i huvudsak så jag byggde mig över till halvramar efter att ha haft mest LN och Norsk ram.
Hälsningar Lennart