Författare Ämne: Förfalskad " honung" på apoteket  (läst 77966 gånger)

Utloggad Fabian Lindhe

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 63
Förfalskad " honung" på apoteket
« skrivet: 23 apr 2017, 08:03 »
Hej, Jag var inne på apoteket igår, där fanns det en produkt som hette coldihoney. Alltså förkylningshonung på svenska. I innehållsförteckningen kan man läsa att det är 25 % honung och 75% socker var honungen kommer ifrån står inte. Detta kan inte följa regelverket, det är inte honung. Är det någon som vet vilken organisation man ska kontakta för att få bort den från hyllorna eller åtminstone tvinga dem att byta namn ?

Mvh // Fabian Lindhe'

Utloggad Björn Jacobson

• Antal inlägg: 1 500
SV: Förfalskad " honung" på apoteket
« Svar #1 skrivet: 23 apr 2017, 11:29 »
Vad jag vet är det tiil den lokala miljöenheten som Du skall anmäla. Kanske är det inte bara mixen som är olaglig, troligen måste etiketten ha svensk text
Om Du vill ha hjälp skall Du kontakta Honungsringen.
 Lycka till

Utloggad Simon Höjeberg

• Antal inlägg: 372
« Svar #2 skrivet: 23 apr 2017, 11:33 »
Honungsringen. Köp gärna en förpackning (du blir ersatt för kostnaden) och kontakta honungsringen.se , under fliken "rapportera". Där finns vidare instruktioner. Det är utmärkt att du reagerar, Honungsringen är beroende av många vakande ögon i butikshyllorna i dessa tider...
Ha det gott!
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Utloggad Fabian Lindhe

« Svar #3 skrivet: 23 apr 2017, 15:33 »
Tack för svaren, nu är den rapporterad på honungsringen.

Bra att det finns en "egen" kontrollorganisation, go get them !!!!!

// Fabian

Utloggad Christer Ledel

• Antal inlägg: 190
« Svar #4 skrivet: 26 apr 2017, 15:18 »
ColdiHoney lirar i samma division som Strepsils honung&citron.
Det finns minst 3 ”avarter” på marknaden som alla faller tillbaka på Livsmedelsverket.
1.   Importhonungen. 3000+ ton kommer varje år in i Sverige. Antagligen förekommer omfattande fusk. Anonym ursprungsmärkning. Livsmedelsverkets Pontus Elvingsson uttalar sig för Svt och menar att det blir opraktiskt för tapparna att ursprungsmärka om importhonungen har sitt ursprung i 10 olika länder.
Bf/Honungsringen tycker illa vara.
Livsmedelsverkets åtgärder: 0

2.   Coldihoney, Strepsils. Okänt antal ton/år
Förkylningspreparat med kokt honung/honung tillsammans med andra sockerarter i olika mixer. Ett slags renommésyltning på honung. Vanligt med påkostad Tv-reklam.
Bf/honungsringen tycker: ?
Livsmedelsverkets åtgärder: 0

3.   Smaksatt honung. Få ton kommer ut på marknaden varje år – ofta via småskalig direktförsäljning via små företag.
Honungsringen är negativ till företeelsen.
Bf: Styrelsen har frågan på agendan.
Livsmedelsverket: Efter principen sila mygg och svälja kameler agerar Livsmedelsverket kraftfullt. Vitesföreläggande, detaljerade märkningskrav (blandprodukt med honung och X-arom, nyslungad honung etc.).

I punkt 3 skapar man särregler gentemot EU.
I punkt 1 och 2 är det inte möjligt att göra.

När Bucht presenterade livsmedesstrategin talades det bland annat om direktiven som de statliga verken har eller ska ha.
Helena Jonsson, LRFs ordförande var mycket tydlig med var LRF står i den frågan.
Misstänker att Livsmedelsverkets direktiv inte är uppdaterade med tanke på ovanstående.
Kan bli intressanta diskussioner i vår förenings möten med LRF.

Utloggad Calle Regnell

• Antal inlägg: 274
  • Honungsförsäljning pågår
    • Honungsringen
« Svar #5 skrivet: 26 apr 2017, 17:20 »
Vilken Apotekskedja var det, undrar Honungsringen!

Utloggad Christer Ledel

Utloggad Fabian Lindhe

« Svar #7 skrivet: 26 apr 2017, 22:31 »
Apoteket hjärtat heter den.

Utloggad Calle Regnell

• Honungsringen
« Svar #8 skrivet: 19 maj 2017, 16:23 »
Hej!

ColdyHoney och Strepsil är produkter som snyltar på honungens goda rykte som slemlösare och förkylningsmedicin. Tyvärr kan vi inte göra så mycket åt det eftersom de klassas som läkemedel Det enda vi kan göra är att blanda propolis i honungen vilket är helt OK till och med enligt Livsmedelsverket. Propolis är en ätbar produkt och kan alltså likställas med vilket annat livsmedel som helst!

Beklagar att vi inte kan få bort ColdyHoney och Strepsil och liknande produkter från hyllorna! Hittar du någon bra ingång att lösa problemet så hör av dig - jag stöttar gärna med råd och dåd!

Calle R
Honungsringen

Utloggad Fabian Lindhe

« Svar #9 skrivet: 20 maj 2017, 10:08 »
Hej Calle,

Jag förstår inte riktigt, varför får man kalla det förkylningshonung för att det är en medicin ? varför måste inte det företaget ursprungsmärka var honungen kommer ifrån. Om jag registrerar en saffranmedicin, får jag då färga tallbarr och sälja som saffran ?

Man kan säga att dessa företag snyltar på honungens goda rykte, man kan oxå säga att de vilseleder och lurar konsumenten. Jag tror att vi måste vässa tänderna.

Utloggad Calle Regnell

• Honungsringen
« Svar #10 skrivet: 21 maj 2017, 11:56 »
Tyvärr förstår jag inte heller var den byråkratiska skillnaden finns. Jag har skickat mitt svar till dig till Pontus Elvingsson på Livsmedelsverket för kommentar! Återkommer om han säger något!

Utloggad Johannes Brink

• Antal inlägg: 27
« Svar #11 skrivet: 21 maj 2017, 22:50 »
Inte svårt att förstå, tycker jag. Man äter väl ingen macka med ColdyHoney till frukost eller?

Utloggad Fabian Lindhe

« Svar #12 skrivet: 22 maj 2017, 22:08 »
Tack Calle ser fram emot svaret,.

Johannes: Jag skulle heller inte ta förkylnings honung på mackan ,även fast det är riktig honung i . vad menar du ?

Utloggad Christer Ledel

« Svar #13 skrivet: 23 maj 2017, 10:23 »
Om detta nu rör sig om renommésnyltning/vilseledande marknadsföring, undrar jag om BF/Honungsringen även är öppen för att föra diskussioner med Konsumentombudsmannen/Konsumentverket/Marknadsdomstolen.

Utloggad Johannes Brink

• Antal inlägg: 27
« Svar #14 skrivet: 23 maj 2017, 13:21 »
Det jag menar är att en produkt som Coldy Honey inte konkurrerar med vår honung.

Coldy är ett (läkemedel) registrerat varumärke och Honey är som en beteckning för den typen av produkten: förkylningsmedel med honung.
Produkten marknadsförs ju inte som en honung som är ätbar eller? Jag ser inte hur det krockar med vår honung.

Att en läkemedel innehåller en del honung ser jag bara som något positivt. Jag tycker att det understryker det vi redan vet, nämligen att honung är hälsosam. Så konsumentens medvetenhet om att honung kan vara bra vid förkylning blir bara förstärkt. Och vi kan göra fördel med det.