Författare Ämne: Övervintring i oisolerade kupor.  (läst 12267 gånger)

Fredrik Brannebo

• Gäst
Övervintring i oisolerade kupor.
« skrivet: 21 feb 2007, 22:36 »
Är det någon här som har erfarenhet av övervintring i oisolerade
kupor. Vore tacksam om hur de klarar sig med enbart detta på vintern.

Mvh
Fredrik

Ander Wizping

• Gäst
SV: Övervintring i oisolerade kupor.
« Svar #1 skrivet: 22 feb 2007, 14:48 »
hej fredric Det gar alldeles utmarkt. Jag anvander bara enkla tralador. Har provat isolerade men markte aldrig nagon skillnad inte ens nar det ar riktigt kalla vintrar. jag tror jag har last nagon undersokning som kom fram till att det var lite hogre foderforbrukning i oisolerat men att det var tidigare varutvackling i oisolerat
mvh anders wizping
ps sitter i thailand for tillfallet dar av inga prickar over bokstaverna.

Utloggad P-O Gustafsson

• Antal inlägg: 311
    • http://beeman.se
« Svar #2 skrivet: 22 feb 2007, 15:15 »
Bina övervintrar bara de har skydd för vind och regn/snö. De sitter så tätt packade i klot att de inte avger mycket värme under den yngelfria vintern. Temp på insidan av kupan avviker inte nämvärt från utsidan. När de börjar yngla tidigt på våren så behöver de däremot all hjälp de kan få att behålla värmen i kupan. Då kan man t ex svepa nåt om kupan någon månad tills de har blivit starka nog att själva hålla värmen. Min farfar använde gamla trasmattor mm. Isolerade kupor ger snabbare vårutveckling och därför mer honung, men bina klarar sig ju i ihåliga träd också...

Anders, jag har mobil 0831437344 här. Kommer ev att ta mig ner till Phuket nästa vecka, kunde ta en Beer Chang och snacka lite om det passar och du är i närheten.

--
P-O

Fredrik Brannebo

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 feb 2007, 23:32 »
Tackar så mycket för era svar.
  :)
Mvh
Fredrik

Ander Wizping

• Gäst
Phuket
« Svar #4 skrivet: 23 feb 2007, 14:35 »
Tackar for erbjudandet.  Jag hor av mig i borjan av veckan.
MVH Anders