Diskusionen går här om att byta vax och kolla sporer i honungen och hålla reda på varifrån skattlådorna kommer Sporer finns mer eller mindre i alla smh.
Att sporer skulle finnas i alla samhällen mer eller mindre stämmer absolut inte. Nu känner jag bara till förhållandet på denna sida men eftersom ni har haft en annan polisi med amerikansk yngelröta antar jag att förhållandet i Sverige är betydligt bättre än här.
Test gjordes här med inlämnad honung till honungscentralen, honungsdagar med honungsvärdering o.s.v. På detta sätt fick man en viss bild vilka ställen som är värst drabbade. Sämsta var 46%. I Österbotten där jag bor innehöll 30% av honungsproverna sporer. Naturligtvis är det så att om en odlare har sporer i ett samhälle och honungen blandas så innehåll hela hans honung sporer.
Med denna bakgrund inlämnade jag honungsprov och trodde också att det var jämt fördelat. Vissa ställen var helt utan sporer. Andra ställen med upp till tio samhällen på varje ställen hade ett eller två med sporer. Visseligen i små mängder men i alla fall.
På orten där jag bor sammanlagt 25 samhällen på tre ställen hade fyra samhällen sporer. Efter att dessa samhällen flyttats över på mellanväggar fanns inga sporer. Om jag inte testat hade säkert situationen varit en annan efter någon tid.
Tyvärr finns det ingen lag som kan tvinga grannarna att testa, därför får man kontinuerligt följa med så att inte nya infektioner inträffar.
Bina infekteras om de rövar honung från ett sjukt samhälle ungefär ett halvt kilo honung behövs
Men i de allra flesta fall sprids yngelrötesporer med biodlarens hjälp, främst om yngelkakor med sporer flyttas. Därför är det en bra regel att åtminstone inte flytta ramar mellan olika biställen.
Det går att odla städtokiga bin som inte får kliniska symtom men att bara få sådana bisamhällen är inte helt lätt. Det är separata anlag att täcka av sjuka celler och andra att städa ut larverna tillräckligt snabbt. Även om man köper en testad drottning och avkomman paras på annat ställe finns troligen anlagen bara i dold form.
I Sverige fanns bl.a. på Hov under någon tid amerikanska Teiberbin som hade dessa anlag. Vore intressant att höra om någon känner till hur stor praktisk betydelse detta hade på orter där yngelröta förekommer.