Författare Ämne: Vårdrivfodring med torrsocker  (läst 85159 gånger)

Eyvind

• Gäst
SV: Vårdrivfodring med torrsocker
« Svar #30 skrivet: 18 jan 2008, 20:51 »
<snip>

Tar inte illa upp vid tråkningar. Håll på med det och då är det helt fritt fram till att alla anammar tråkningar när de inte kan komma med ett ärligt och uppriktigt svar eller fråga i ämnet "Drivfodring". Det är då kunskaperna som sätter gränserna.

Eyvind, så här skrev du 11 jan 2008 kl. 09-13 i tråden "Det är enkelt att odla bin, att vara honungsproducent.......":

Tar inte illa upp vid tråkningar. Håll på med det och då är det helt fritt fram till att alla anammar tråkningar när de inte kan komma med ett ärligt och uppriktigt svar eller fråga i ämnet "Det är enkelt att odla bin, att vara honungsproducent". Det är då kunskaperna som sätter gränserna.

Från tråden yngelrum klipper och klistrar jag:

"Citat från: Eyvind skrivet 12 Jan 2008, 18:17
<snip>
Det är väl för många här ett handikapp när någon börjar prata om den Svenska standardramen Lågnormal..... Och inte använder spärrgaller som stänger inne drottningen och drönarna en stor del av sommaren......
<snip>

Skulle du vilja vara så vänlig och utveckla vad du menar i ovanstående påstående; särskilt vad beträffar "handikapp"?"

Det kom aldrig något "ärligt och uppriktigt svar" från dig, Eyvind...

Lars

Hej!

Undviker att skriva i Personform....... Det blir mycket trevligare dåå......

..."Det är väl för många här ett handikapp när någon börjar prata om den Svenska standardramen Lågnormal..... "...

Kunde lika väl ha skrivit: Det är väl för många här en belastning, ett hinder när någon börjar prata om den Svenska standardramen Lågnormal.

Lars Karlsson

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 19 jan 2008, 04:06 »
Hej!

Undviker att skriva i Personform....... Det blir mycket trevligare dåå......

..."Det är väl för många här ett handikapp när någon börjar prata om den Svenska standardramen Lågnormal..... "...

Kunde lika väl ha skrivit: Det är väl för många här en belastning, ett hinder när någon börjar prata om den Svenska standardramen Lågnormal.

Persona non grata, :-X

Hur skulle det kunna vara en belastning, ett hinder eller ett handikapp att PRATA om LN ???

Persona :)

Utloggad Jonas Lagander

• Antal inlägg: 259
    • Vargalysters Blogg
« Svar #32 skrivet: 19 jan 2008, 20:56 »
Hm...

Så för att få effektiv drivfodring om våren måste man ha gett bina rejält med foder på hösten alltså? Jag brukar ge en biforhink och that's it. Är det för lite?
en som går i motvind samlar aldrig damm!

Utloggad Göte Lasses

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 52
« Svar #33 skrivet: 19 jan 2008, 21:13 »
20 kg socker är lagomt där jag bor (Dalarna skogsbygd) då har bina foder fram till draget börjar och man behöver i de flesta fall inte ge bina foder för att överleva utan möjligtvis flytta någon foderram från något samhälle som har överskott.

Utloggad Jonas Lagander

• Vargalysters Blogg
« Svar #34 skrivet: 03 feb 2008, 13:16 »
20kg sockerlösning eller 20kg socker?

Utloggad P-O Gustafsson

• Antal inlägg: 311
    • http://beeman.se
« Svar #35 skrivet: 04 feb 2008, 01:11 »
Jag ger dem 20 kg torrvikt socker. Då behöver jag inte hålla på och skvimpa med foder igen tidigt på våren. Mina bin skulle svälta ihjäl på en biforhink, det är 12 kg torrvikt.

--
P-O

bidrönare

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 04 feb 2008, 10:34 »
När jag började provtagning av honung för att spåra eventuella yngelrötesporer  kunde jag t.ex. i en bigård med 10 samhällen hitta ett till synes friskt men med små mängder sporer, efter överflyttning på mellanväggar var också detta helt sporfritt.
Nu har jag alla lådor märkta t.ex. 1.5 betyder biställe 1 och samhälle 5 på detta ställe. På detta sätt kan jag i efterhand spåra ramarna om det visar sig att något nytt samhälle fått sporer.
Om man blandat alla ramar blir problemet vid ett eventuellt sjukdomsangrepp betydligt större än om man i början kan spåra till ett fåtal samhällen som lätt kan göras helt sjukdomsfria.
I Sverige är problemet med yngelröta säkert mycket mindre, eftersom kliniskt sjuka samhällen avlivas. Här betalas ingen ersättning därför kan man inte heller ålägga att döda samhällen.
Jag skulle vilja veta hur du kunde se sporerna i honungen? Vilken förstornings grad använde du? Hur ofta byter du yngelramar? Jag är glad att se att man i förebyggande kan kolla bina mot en del sjukdomar. Som vanligt är god ordning alltid bra och förebyggande. Tacksamt Sven

Utloggad Jonas Lagander

• Vargalysters Blogg
« Svar #37 skrivet: 04 feb 2008, 16:45 »
Mina bin brukar överleva på en biforhink men jag kanske inte kan skryta med superbra vårutveckling alla ggr. Har inte tänkt i dem banorna förrän jag började hänga på nätet egentligen. Dock har jag fått bra skörd av vissa samhällen ändå.

Träffade en kille på www.ekoland.nu (som jag är med i) som sade att man borde ge bina råsocker eftersom det innehåller mer näringsämnen. Sämre än honung men bättre än vitt socker enligt honom. Verkar väl rimligt men går det att få tag på till rimlig kostnad?

Utloggad P-O Gustafsson

• Antal inlägg: 311
    • http://beeman.se
« Svar #38 skrivet: 05 feb 2008, 01:20 »
Bina behöver så rent socker som möjligt för att klara den långa vintern. Råsocker innehåller slaggprodukter som riskerar att tvinga dem tömma tarmen under vintern. Jag vet att det används i t ex Nya Zealand för att det är lite billigare, men där kan bina flyga större delen av året.

Enligt ett test i Canada övervintrade bins bäst på rent socker från sockerbetor, lite bättre än från sockerrör.

--
P-O

Anette Svensson

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 05 feb 2008, 11:55 »
Hur påverkas bina av dessa mildvintrar vi har nu, beträffande vinterfoderåtgången?

Går det åt mer foder pga en ökad aktivitet eller går det åt mindre tack vare att kylan uteblir?

Goran

• Gäst
« Svar #40 skrivet: 06 feb 2008, 17:30 »

[/quote]Jag skulle vilja veta hur du kunde se sporerna i honungen? Vilken förstornings grad använde du? Hur ofta byter du yngelramar? Jag är glad att se att man i förebyggande kan kolla bina mot en del sjukdomar. Som vanligt är god ordning alltid bra och förebyggande. Tacksamt Sven
[/quote]

Här på finska sidan kan vi skicka prov till laboratoriet för djursjukdomar. För amerikansk yngelröta är provet gratis. Jag vet inte hur det är på svenska sidan.
T.ex en tom filmburk kan användas för provtagning av honung eller vinterfoder 
Det är ingen skillnad var i kupan provet tas, finns sporer så kommer det fram i provet. På laboratoriet används speciella tillväxtplattor för bakteriekulturer. I detta fall amerikansk yngelröta och svaret kan vara: Bakterietillväxt lindrig vilket tyder på dold smitta eller bakerietillväxt riklig vilket tyder på klinisk sjukdom. Sporer kan finnas årtals i honungen före sjukdom bryter ut och alla samhällen är inte lika mottagliga för sjukdomen.

Mvh. Göran G

bidrönare

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 06 feb 2008, 20:50 »
Tack för svaret. Visst måste det vara bättre att kolla i förebyggande och ingripa i mycket god tid?
Vilka bin är minst angripna av sjukdomar, underföresättning att man inte forar med annans honung? Jag läser just nu en äldre drottningsodlar-bok, och den nästan förhärligare carnica-bina just mot sjukdomar bland.an.
Om yngel-ramars byte? Hur ofta och är det olämpligt att fånga honung i dem? Kan smittan följa redskapen? Verktyg och drottningskupor och andra kupor eftersom det inte helt hjälper att döda samhällen som får yngelröta och vad vet man då inga prov tas i förebyggande? Finns det prov i sverige ochså? vad kostar sådant?
Fick ettlustigt utsot utbrott i en kupa i somras, helt plötsligt och oväntat bröt det ut en eftermiddag. Samhället vart utan drottning och gjorde inte något försök till att dra upp egen drottning? Detta förvånade mig, inga ingrepp gjorts på över en vecka i samhällena?(Ram ,lågnormal, ras Petterssons blandning. Ingen annat samhälle parade eller bytte drottning då?)

Utloggad Björn Jacobson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 1 500
« Svar #42 skrivet: 07 feb 2008, 18:15 »
Diskusionen går här om att byta vax och kolla sporer i honungen och hålla reda på varifrån skattlådorna kommer Sporer finns mer eller mindre i alla smh.
Enligt min tro är utrensning och städning viktigt för att hålla yngelrötan borta.Städiver är enligt många biodlare arvbar .Har sedan 15 år tillbaka
bara odlat drottningar efter smh. som har ren botten vid vårkollen.och de sista åren bara efter smh som har 100 % utrensning enligt Buckfast -
testen. Jag bara väntar på att hitta yngelröta någonstans men det har inte
visat sig ännu. Mitt råd är att Ni köper drottningar från någon av de drottningodlare som har rätt att använda Buckfastloggan. De odlar bara på smh som har god utrensning. På köpet får Ni Nosemafria smh.

Goran

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 07 feb 2008, 21:12 »
Diskusionen går här om att byta vax och kolla sporer i honungen och hålla reda på varifrån skattlådorna kommer Sporer finns mer eller mindre i alla smh.

Att sporer skulle finnas i alla samhällen mer eller mindre stämmer absolut inte. Nu känner jag bara till förhållandet på denna sida men eftersom ni har haft en annan polisi med amerikansk yngelröta antar jag att förhållandet i Sverige är betydligt bättre än här.
Test gjordes här med inlämnad honung till honungscentralen, honungsdagar med honungsvärdering o.s.v. På detta sätt fick man en viss bild vilka ställen som är värst drabbade. Sämsta var 46%. I Österbotten där jag bor innehöll 30% av honungsproverna sporer. Naturligtvis är det så att om en odlare har sporer i ett samhälle och honungen blandas så innehåll hela hans honung sporer.
Med denna bakgrund inlämnade jag honungsprov och trodde också att det var jämt fördelat. Vissa ställen var helt utan sporer. Andra ställen med upp till tio samhällen på varje ställen hade ett eller två med sporer. Visseligen i små mängder men i alla fall.
På orten där jag bor  sammanlagt 25 samhällen på tre ställen hade fyra samhällen sporer. Efter att dessa samhällen flyttats över på mellanväggar fanns inga sporer. Om jag inte testat hade säkert situationen varit en annan efter någon tid.
Tyvärr finns det ingen lag som kan tvinga grannarna att testa, därför får man kontinuerligt följa med så att inte nya infektioner inträffar.
Bina infekteras om de rövar honung från ett sjukt samhälle ungefär ett halvt kilo honung behövs   
Men i de allra flesta fall sprids yngelrötesporer med biodlarens hjälp, främst om yngelkakor med sporer flyttas. Därför är det en bra regel att åtminstone inte flytta ramar mellan olika biställen.
Det går att odla städtokiga bin som inte får kliniska symtom men att bara få sådana bisamhällen är inte helt lätt. Det är separata anlag att täcka av sjuka celler och andra att städa ut larverna tillräckligt snabbt. Även om man köper en testad drottning och avkomman paras på annat ställe finns troligen  anlagen bara i dold form.
I Sverige fanns bl.a. på Hov under någon tid amerikanska Teiberbin som hade dessa anlag. Vore intressant att höra om någon känner till hur stor praktisk betydelse detta hade på orter där yngelröta förekommer.

Utloggad Jonas Lagander

• Vargalysters Blogg
« Svar #44 skrivet: 08 feb 2008, 02:14 »
Vi som har italienska bin då? Vad ska vi köpa för drottningar?