Författare Ämne: Vinterföda  (läst 13505 gånger)

Biodlaren

• Gäst
Vinterföda
« skrivet: 08 jul 2003, 01:07 »
Hej!

Jag undrar om det är nån som vet varför man inte kan fodrar med Sirap, Mellass eller Fruktos. Att det är spjälkat socker kan ju inte ha nån betydelse, man får ju socker lösning till ett mycket billigare pris om man använder Melass. Finns det ämne i Mellassen som inte Bina tål? I vissa fall få industriena Fruktos över, som en slagprodukt. Det är ju inte helt otänkbart att en biodlare gör en deal och får några kubik innan vintern.

Tacksam för svar!

Utloggad Bo-Göran Nilsson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 1 311
Vinterföda
« Svar #1 skrivet: 08 jul 2003, 15:20 »
Det är alltid trevligt om man kan få ner sina kostnader. Sirap fungerar inte som vinterfoder. Varför vet jag inte. Som drivfodring m.m. är det bra. Använder själv Citronthe som drivfodring, kassetter m.m. Detta går inte att invintra på. Består av 97 % snabblösligt socker 2% citronsyra och 1% theextrakt. Vid tillverkningen kan det uppstå klumpar i produkten. Detta sparas till mej och jag får skriva på en förbindelse att det endast får användas till djurfoder.
BGN

Biodlaren

• Gäst
Snabbt socker!
« Svar #2 skrivet: 09 jul 2003, 13:41 »
Hej BGN
Tacksam för svar. Har har lite funderingar. Du använder inte denna lösningen till foder under vintern? Vad menar du med snabblösligt socker? Är det fruktos? Sackaros räknas inte som lättlösligt.
Vad använder du för socker till invintringen?
Du skrev att sirap inte funkar, på vilket sätt? Dör dom av det eller vägrar dom äta det? Sirap är kanske inte det bästa eftersom det innehåller olika typer socker. Sirap är ju egentligen en slagg produkt som inte går att använda mer än till bakning pga dålig kvalitet.
Men en fruktos lösning borde vara det bästa. Det tar mer energi att ta upp vanligt socker än fruktosen. Dessutom finns det andra nyttiga ämne i fruktoslösningen som borde vara bra. Tycker detta är intressant. Har inte läst nått om vilka sockerarter som lämpar sig bäst.

//MVH

Utloggad Bo-Göran Nilsson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 1 311
Vinterföda
« Svar #3 skrivet: 02 sep 2003, 11:09 »
Som du märker börjar biodlandet hoss mig gå mot sit slut. Därför var jag inne och tittade här idag.
Svaret är ganska enkelt bina dör under vintern. För mycket slagprodukter eller HMF halt. HNF halten var för hög i Invintra som SBR sålde för ett antal år sen. Bina dog pga. detta.
Men prova du på ett samhälle. Du kanske hittar något bra.
BGN.

Utloggad Allan Cederholm

• Antal inlägg: 20
Sirap som foder? Hur gick det?
« Svar #4 skrivet: 09 dec 2006, 11:54 »
Hej! Hur gick det, är det nån som kollat ytterligare angående detta?!
Danisco skulle väl kunna ange vad sirap innehåller i Fruktos glukos osv?
Är det hög HMF Halt på sirap eller är det andra restprodukter som är skadliga för bina! Läste att Bo Göran har använt sirap som drivfoder! Funkar det tillfredställande eller?